Vad du behöver ha koll på - första America's Cup-regattan

Det har blivit dags för den första regattan inför nästa års America’s Cup. Den går av stapeln den 15-17 september i Vilanova i La Geltrú cirka fyra mil söder om Barcelona. Tävlingen seglas i entyps-båten AC40 och är det första tillfället att se hur lagen ligger till, vad som funkar och vad som inte gör det.

Sex lag kommer att finnas på startlinjen på fredag.

Emirates Team New Zealand: Försvararna som vann cupen senaste gången har stärkt sitt lag med Nathan Outteridge som rorsman bredvid Peter Burling. Som vanligt har Burling med sig Blair Tuke som trimmer och den andra trimmer-positionen går till Andy Maloney. Förutom Outteridge så har alla tre varit med på båtarna som vann America’s Cup både 2017 och 2021. ETNZ har sett snabba ut de få gemensamma träningsdagarna som har varit, speciellt när vinden har ökat. Nyckeln för Burling & Co blir att komma ut fritt från starterna.

American Magic: Den amerikanska utmanaren har också stärkt upp sitt lag med en erkänt duktig rorsman; Tom Slingsby. På andra sidan sitter Paul Goodison, vilket gör att Magic ställer upp med två Moth-världsmästare. Resten av laget är inte bekräftat ännu. Magic har varit ETNZ stora utmanare under träningen och kommer antagligen försöka se till att Burling inte rinner iväg från starten.

Tighta race väntar i helgen. Foto: Paul Todd / America’s Cup

Luna Rossa Prada Pirelli: Den italienska utmanaren har inte köpt mer än en AC40 och har därför inte övat så mycket på båthantering i tighta situationer, vilket visar sig ibland under racingen. De har tagit ut ett stort lag till den första regattan och kommer bestämma dag efter dag vilka som ska segla. Kanske kan den trefaldiga världsmästaren Marco Gradoni få styra båten och visa vad han går för?

Ineos Britannia: Britterna med Ben Ainslie i spetsen har lagt mer tid på att segla AC75, vilket ibland visar sig i tight racing. Men med en vinst från den senaste SailGP-tävlingen i ryggen kan kanske Ben visa att han alltid är att räkna med.

Alinghi Red Bull Racing: Detta unga lag har lagt många timmar på att köra sina två AC40 mot varandra. Detta har uppenbarligen gett resultat och schweizarna har vunnit några av racen som körts.

Alinghi mot Emirates under en gemensam träning. Foto: Job Vermeulen / America's Cup

Orient Express Racing Team: Det franska laget fick sin båt i augusti och kommer använda det här som ett träningstillfälle och för att få koll på hur de andra hanterar sina båtar. Men ingen båt kommer sälja sig billigt, inte heller Orient Express.

Eftersom det är entypsbåtar som seglas kommer vi inte få några svar på hur långt lagen har kommit i sina respektive designprocesser. Men med fleetracing och båtar som kan gå i 40 knop, kommer det definitivt bli en intressant regatta. Den avslutas dessutom med en matchracingfinal. Racen kan följas på americascup.com och planen är att köra tre race per dag, med första start klockan 15:30.

Text: Johan Bengtsson

Top