VACKRA ASAGAO FÖRSVARAR GULDET I WORLD CUP

Asagao vann åttornas World Cup enligt den första regeln samma år som hon fyllde 100 år. Nu är det dags att fira båtens 110-årsjubileum med att försvara guldet från 2008. Den här gången går World Cup utanför tyska Langenargen i Bodensjön och det lär bli minst åtta båtar i ”gaffelklassen” vilket innebär ett rekord i Asagaos klass som knappast kommer att slås. Asagao blir den äldsta båten som ställer upp i World Cup. I Sverige finns faktiskt förutom Asagao sex båtar byggda före 1920: Roxane II, Wala, Yaramaz, Madelon, Singoalla och Skum. De är, eller har varit, gaffelriggade och Asagao är den enda som kappseglas regelbundet.


Det är kanske någon seglare av moderna båtar som tror att en ”veteranbåt” som Asagao är ungefär samma sak som en veteranbil,  fint polerat ögongodis som rör sig bekvämt och långsamt framåt. Det är en villfarelse, enligt Kjell Nilsson-Levihn som istället liknar Asagao vid en IRC 40 fastän mer krävande.

– En IRC 40 har liknande längd och segelyta som en åtta. Den kappseglas normalt av en besättning på 14 man, som dessutom slipper omaket med att hissa storsegel med tung gaffel och att kravla på klyvarbom i grov sjö. Vi är sex ombord och får inte plats fler. Det gör att vi ofta är för få för att jippa. Kjell tillägger att medtävlarna ofta hyr in proffsbesättningar. Hans egen besättning består av Johan Bengtsson, Peter Milltén, Gustaf Dyrssen, Jan Engström och Jan Tideman.

Ett närliggande exempel på tuff segling är från klassikernas havskappsegling ÅFOR Classic för två år sedan då Asagao (deplacement 6 ton, LÖA 12 m) blev tvåa efter den stora havskryssaren Ballad (deplacement 34,5 ton, LÖA 19 m). Asagao är ingen havskappseglare utan kommer bäst till sin rätt i lätta vindar så den här gången hade man vädret emot sig. Racet mäter 240 distans, från Stockholm förbi Sandhamn till ett rundningsmärke utanför Visby och åter till målgång utanför Sandhamn. Det var kallt och blö med hårda vindstyrkor och höga vågor. Dessutom strejkade motorn efter målgången så man fick göra sin tilläggning i Sandhamn för segel. – Trots a det var mitt i natten möttes vi av applåder från de andra båtarna. Det var mäktigt, säger Kjell.

Text Olle Appelberg

Läs mer i årets tredje nummer av Search Magazine. Prenumererar gör du här.

Top