Trendanalys med Germán Frers

Germán Frers är en levande legend och en av vår tids mest inflytelserika personer vad gäller design och konstruktion av båtar. Med hjärtat i både racing och cruising har han verkat i sammanhang som Volvo Ocean Race och America’s Cup samt mängder av One-Off-projekt, men också varit med och stakat ut vägen för välrenommerade märken som Nautors Swan, Wally och inte minst svenska Hallberg-Rassy.

Germán Frers är andra generationens designer och båtbyggare. Han växte upp i Buenos Aires i en familj på sju. Fadern var en passionerad seglare som ritade och byggde båtar på fritiden. Tanken var inte alls att det skulle bli någon kommersiell framgång, men hans konstruktioner gjorde bra ifrån sig på kappseglingsbanan och karriären tog fart.

– Min pappa älskade segling och design, berättar Germán. Jag minns att vi brukade titta på båtar och prata om båtar. Jag tvekade aldrig att det skulle bli mitt yrke och sjutton år gammal (reds. anm. slutet av 50-talet) designade jag min första båt åt en vän till familjen.

Germán blev inbjuden till Olin och Rod Stephens för att arbeta på deras kontor i New York.

– Det var en av byråns storhetsperioder. När jag gifte mig bestämde jag mig för att bli lite mer seriös och starta egen karriär, så efter fyra konstruktioner i New York återvände jag till Argentina 1970.

Första gången en av Frers båtar uppmärksammades internationellt var 1954 när 40-fotaren Trucha slutade tvåa i Bermuda Race. Hallberg-Rassy 57 ovan hade premiär 2019. Foto Search Magazine

Germán har en stark anknytning till Sverige då han i över 30 års tid har ritat båtar åt Hallberg-Rassy.

– Samarbetet startade 1988. Det kändes väldigt spännande. Vi byggde sportiga och snabba båtar för att vinna extrema havskappseglingar och America’s Cup. Hallberg-Rassy gjorde raka motsatsen, byggde båtar för cruising, det var i alla fall min tanke till en början. Men skillnaderna är inte så stora som man skulle kunna tro. En cruiser, speciellt för långa distanser, måste också segla bra och dessutom klara av alla de typer av förhållanden man möter ute på världshaven.

På frågan vad som förändrat branschen mest det senaste årtiondet svarar Germán efter lite eftertanke: ”materialutvecklingen”.

– Idag är friheten mycket större att göra saker som var omöjliga när jag började. På den tiden använde vi trä och stål som basmaterial. Idag har vi olika typer av kompositer och fibrer till konstruktionen av skrov, detsamma gäller konstruktion av segel och rigg o s v. Man skall också komma ihåg att varje designer, varje byggare, varje person som är involverad i konstruktionen av en båt uppfinner många små detaljer som, när man ser tillbaka över tid, gör skillnad.

Samarbetet med Hallberg-Rassy inleddes redan 1988 Här är den näst största i modellportföljen, 57:an, som nominerades till European Yacht of the Year 2019 inom kategorin “Luxury cruiser”. Foto Search Magazine

En annan sak som sett en enorm utveckling är arbetsverktygen och beräkningskapaciteten.

– Vi kan förutsäga prestanda på ett helt annat sätt än tidigare. Om man förr gick mycket på känsla och intuition kan man nu för tiden i princip påvisa ett skrovs prestanda innan det är byggt. Förr fick båtbyggarna bara en enkel ritning, idag får de information in i minsta detalj. Yrket har verkligen utvecklats och tiden vi spenderar på varje design idag har ökat enormt. Och det är fortfarande lika roligt.

Germán menar också att båtarna förändras i takt med att samhället förändras.

– Idag är det mer frihet att välja. Folk går sin egen väg. Kvinnor tar mer plats på ett annat sätt än de gjorde tidigare, det förändrar designen, inte minst inne i båten. Det byggs också båtar i storlekar som man aldrig trodde vi skulle se tidigare.

Den starkaste trenden just nu tycker Germán är att man utforskar fler möjligheter.

– Idag flyger segelbåtar i höga hastigheter. Många älskar och har kul med det. Andra i samma klass som Hallberg-Rassy bryr sig inte lika mycket om fart utan letar istället efter mer komfort och säkerhet. Så har vi flerskroven som erbjuder mer yta och volym samt stabilitet, men sämre beteende i vissa typer av förhållanden. Båtarna har generellt blivit mer lättseglade samt fått säkrare sittbrunnar samt sprayhoods och hardtops för skydd mot väder och vind, sol och kyla.

Vidare tror Germán att de trender som vi ser idag kommer att fortsätta i samma spår framöver.

– Jag tror inte vi kommer att se något revolutionerande inom båtdesign de närmaste 10 åren. Segling blir mer och mer populärt, det är mer tillgängligt och behöver inte innebära en massa uppoffringar. Samtidigt, segling är en väldigt trevlig familjeaktivitet. Bra att samlas kring och ha roligt tillsammans med. Idag driver Germán Frers Naval Architecture & Engineering, samma företag som hans far grundade en gång i tiden.

Frers Naval Architecture & Engineering har till dags dato producerat över 1300 båtar, en av dem Hallberg-Rassy 340 ovan. Flera av dem har varit framgångsrika i sammanhang som Admiral´s Cup, Bermuda Race, Transpac, Whitbread Round the World Race, Maxi World Championships, och Louis Vuitton Cup för att nämna några. Foto Search Magazine

I medeltal är de tio personer på kontoret och Germán menar att det varit så de senaste 40 åren och det är ett lagom antal.

– Jag gillar fortfarande att kunna överblicka verksamheten. Vi har en stadig ström av uppdrag och ett antal intressanta projekt på gång just nu, bland annat hos Nautor, Sirena Marine och Hallberg-Rassy. Dessutom driver vi några spännande one-off-projekt. Vi är också involverade i konstruktionen av några riktigt stora motorbåtar där vi i samarbete med andra designers gör delar av arbetet, avslutar Germán.

Text Search Magazine

Top