TRE VECKOR KVAR TILL ÅRETS MEST SPÄNNANDE KLASSIKERREGATTA

Bilden ovan: M22 Colibri (minsta båt anmäld till Sandhamnsregattan så här långt) och SK75 Bacchant. Vill du se fler bilder? Klicka och bläddra med pilarna på höger och väsnter sida.

Med en vecka vecka kvar till ordinarie anmälningstidens utgång finns ett 20-tal båtar registrerade för Sandhamnsregattan med Baltic Classic Masters.

Det är en skön blandning med M22 Colibri som minsta båt och havskryssaren Ballad som den största. Skulle man placera Ballad med sina 34,5 ton i ena vågskålen och Colibri i den andra, skulle det krävas ytterligare 22 mälar 22 för att det skulle väga jämt. Colibri deplacerar 1,5 ton.

Vind och vågor kommer att spela stor roll för hur det går i de tre dagarnas kappsegling på distansbanor utanför Sandhamn, men snacket om att  bara stora båtar kan vinna Classic SRS borde ha tystnat sedan SK55 Miranda vann Baltic Classic Masters i Åbo förra året. Miranda hade 29 båtar bakom sig i resultattabellen. För den som tycker att en 55 kvm skärgårdskryssare är ”stor”, så visade en båt som definitivt kan anses ”liten”, nämligen albatrossen Två Bröder, att den definitivt kunde hävda sig mot stora båtar. Två Bröder blev visserligen ”bara” tvåa efter R10 Itaka i Classic Yacht Cup Sweden 2015, men längre ner i resultatlistan fanns sju båtar väsentligt större än Två Bröder, som deplacerar 3,5 ton.

Förutom Colibri och Två Bröder är två femmor och Gullkronakryssaren Skua (2,5 ton) med bland de anmälda. Bland de stora båtarna finns havskryssarna Ballad, Refanut, Vagabonde, brittiska Varen samt SK150 Beatrice Aurore, SK95 Marga som sensationellt vann ÅFIR, SK75 Bacchant och Östersjötian Velella.

I gruppen mellanstora båtar finns Thomas Larsons kustrkryssare Winnie som leder Classic Yacht Cup Sweden 2016, den gaffelriggade kuttern R8 Asagao som blev tvåa efter Ballad i ÅFOR Classic, kustkryssaren Liv och havskryssarna Josephine och Atena.

Från utlandet kommer de officiellt anmälda finländska Kitty, brittiska Varen och Kismet som är en finländsk särklass A och påminner om en skärgårdskryssare. Därutöver väntas en av Finlands finaste äldre åttor, Vågspel, och ryska havskryssaren L6 Nika, som vann Baltic Classic Masters 2011. Då snackades på bryggorna om att mätregeln Baltic Rule gav Nika för bra mätetal, nu blir det segling enligt SRS och sanningens minut närmar sig.

I klassikercupen är Sandhamnsregattan den kanske viktigaste tävlingen eftersom många cupbåtar är anmälda och ju fler båtar som är med i en tävling desto högre cuppoäng får båtarna. 

Den läsare som vill veta mer om båtarna hittar de flesta i Sail Yacht Societys register http://sailyachtsociety.se/jakterna/. De flesta svenska medelstora och större klassiker som idag seglar mäter inte längre in i någon regel. Kanske är det en orsak till att de nästan alltid nämns med sina namn inte med modellbeteckningar som Bavaria 52 eller Benetau Oceanis 37. En annan orsak kan var att de är one-offs som aldrig masstillverkats utan från början haft en egen personlighet som sedan under årens gång blivit till en speciell identitet och historia som är unik för Asagao eller Atena eller Miranda och inte alls delas av andra åttor, havskryssare eller 55 kvm skärgårdskryssare.

TEXT OLLE APPELBERG

Top