Tre tips: Code 0 på rulle

Code 0 på rulle har på senare år blivit mer och mer populära bland vanliga seglare. Det är dock inte helt ovanligt att det krånglar så att man måste ta ner seglet på däck till hälften inrullat. Kanske beror det på att man inte använder seglet tillräckligt ofta, kanske är systemet inte är rätt inställt rent tekniskt. Här följer tre tips från Martin Gadman.


Kvalité

Om du har högre kvalité på prylarna kommer det snurra jämnare. En bra kabel är steg ett. Man får ofta vad man betalar för.

Fallspänning

Att ha rätt fallspänning är en av de mest vitala delarna. Om du har för lös spänning sviktar kabeln för mycket och den snurrar därmed inte lika bra. Om du har för hård spänning däremot blir det tungt. Den kommer snurra bra men om man börjar närma sig gränsen på de kullager som sitter i svirveln uppe och nere så kommer det rulla sämre och det blir väldigt tungt. Det gäller därför att hitta en bra spänning. Men hellre för hårt spänt än för löst.

Fixerad rulle

En annan sak att tänka på när man ska få coden att rulla jämnt är att rullen ska vara fixerad så att den inte kan snurra där den är infäst. Man ser många som fäster rullen i en soft-schackel, men den kan ju snurra flera varv och då blir inte rullen fixerad. Därför är det bra att ha en 2-1-utväxling under. Det gör att det blir en hanfot som gör att rullen i sig inte kan rotera. Om den kan snurra under sin infästning börjar man få problem. 

Många kör med 1-1-fall på Code1:or och gennakers, men då finns det en risk att fallet snurrar med. Då är det alltid bättre med 2-1-fall, dels för att få bättre spänning, dels får du en hanfot i toppen som gör att svirveln blir lika fixerad där uppe som där nere. Då blir det själva kabeln i mitten som får rotera med ordentligt mothåll i varje ände. 

Top