Tre svenska båtar på väg mot Lofoten

Just nu pågår den första upplagan av Race to the Arctic, en ny norsk regatta shorthanded som på kort tid har väckt stort intresse bland havskappseglare. Femtiosju båtar skar startlinjen på vattnet utanför Lindesnes fredagen den 26 juni.

I fältet ser vi tre svenska båtar; Corby 33:an Mrs Freckles med Lena Having/Eivind Bøymo-Malm (MSS), Norlin 411:an Gerda-Ulrika med Jens Listrup/Peter Listrup (Falsterbokanalens båtklubb) och First 36.7:an Juniper med Marcus Andersson/Anders Vadman (LESS/Björlanda Kile Segelsällskap).

Mer om bakgrunden till det nya racet hittar du i notisen Race to the Arctic – En tävling mot midnattssolen.

Race to the Arctic – ny offshoreutmaning mot midnattssolen

Racet seglas doublehanded och sträcker sig dryga 750 sjömil längs den norska kusten – från Lindesnes i söder till Svolvær i Lofoten. Banan är uppdelad i fyra etapper med stopp i Fedje, Kristiansund och Sandnessjøen innan målgång norr om polcirkeln.

Tävlingen bjuder på havskappsegling i några av Nordens mest spektakulära seglingsvatten. Deltagarna ställs inför allt från tidvattenströmmar och utsatta havspassager vid Stad till segling under midnattssolen när fältet når Arktis. Intresset har varit så stort att arrangören utökat startfältet.

Mer information, resultat samt tracking hittar du på racets hemsida www.racetothearctic.no.

Top