Tekniska problem för ledaren av RORC Transatlantic Race

Finska Ludde Ingvalls CQS fick ett stort bakslag i RORC Transatlantic Race efter ett tekniskt problem blev till större problem i deras resa mot mållinjen i Grenada.


”Vi träffades av en vindby på 20 m/s som resulterade i flera skador,” rapporterade Ingvall från båten på tionde dagen av racet. ”Det har blivit skador på seglen och elektroniksystemen, men vi gör fortfarande framsteg mot mållinjen.”

Kenneth Thelen, co-skipper för den australiensiska Maxin CQS bekräftade att den 96 fot lång båten med svängköl fortfarande är seglingsbar. ”Delar av vår elektronik gick sönder vilket gjorde det svårt att segla i mörkret,” beskrev Thelen. ”Vi revade vår största spinnaker, men den går att laga.”

”När vi gick in i en gipp stannade motorn och vi låg på sidan en stund, vilket gjorde att det spilldes diesel inne i båten. Det luktar fruktansvärt där inne i värmen! Våra tre översta lattor gick av i storseglet, men vi seglar fortfarande mot mållinjen i hyfsad fart.”

Igår kl 12.00 svensk tid visade trackern att CQS hade saktat ner till bara några knop för att effektivisera lagningarna. ”Vi är tillbaka nu,” fortsatte Ingvall. ”Vi tappade ungefär sex timmar, men nu snittar vi 14-15 knop med G1 och full stor.”

CQS behåller dock sin ledning med ungeför 400 sjömil och har dessutom 400 sjömil kvar till mål.

Top