Teasing Machine vinner Rolex Middle Sea Race
Tidigare i veckan rapporterade vi om italienska Maserati och Leopard 3 som tog Rolex Middle Sea Race linehonour i flerskrovs- respektive kölbåtsklassen. Nu står det klart vem som vunnit totalen och det är Eric de Turckheims NMYD 54:a Teasing Machine från Frankrike (fotografiet ovan). Missa inte Martin Strömbergs sammanfattning av årets race längre ner. Om du inte redan följer Martin hittar du honom på Facebook @strombergsailor.
På linjen stod 110 båtar. Av dessa har 54 brutit. Varför? Svaret är enkelt; svag vind. Den enda svenskflaggade båten är Niklas Zennströms Rán, en CF 520. Rán tog brons i klassen IRC 1. Andra båtar med svenskanknytning är Cookson 50:an Furiosa och Arcona 380:an Kiboko Tatu.
Med reservation för vissa förändringar hittar du resultaten (topp 3) längst ner. All information samt löpande uppdateringar hittar du på www.rolexmiddlesearace.com. Slutspurten följer du bäst vi trackern yb.tl/rmsr2022.
I klippet nedan summerar Martin årets upplaga av med orden; "Kort summering av 2022 års Rolex Middle Sea Race. Svängkölen har mest gjort nytta för att få lite lättvinds lälut."
Även Mikael Stamming skickade en hälsning via sin facebooksida efter att besättningen ombord bestämt sig för att bryta: "Kiboko Tatu har brutit Rolex Middle Sea Race. Det skedde klockan 19:05 i går! Vi kunde helt enkelt inte komma i mål före prisutdelningen. Enligt organisatören låg vi då sexa i vår klass. Vi fyllde diesel i Porto dell Etna. Goa gubbar på tankstället!"

Kiboko Tatu fyller på diesel i Porto dell Etna. Foto: Mikael Stamming


































