Team Pro4u rapporterar från Sandhamn Open: en vinst och ett brons

Precis som i fjol hade Sandhamn Open ett format där de tävlande kunde välja att tävla i distans och/eller banseglingar vilket gav möjligheter för olika båtar att prioritera, och få möjlighet att träna och tävla i det man behövde på mest – ett riktigt lyckat koncept!

Enligt tradition är seglades under helgen Sandhamn Open traditionsenlig, Team Pro4us:s trimmer Anders Björk rapporterar från tävlingen.

Vi valde i år att tävla i både distans och banseglingarna, både då vi har ett delvis nytt team, och vi ville få in ett havs/distansrace innan ÅFOR (Gotland Runt). Det blev således en späckad helg för oss och vi träffades på morgonen på nationaldagen 6 juni för lite träning på förmiddagen och sedan lite vila och fix innan distansracet skulle starta kl 18:00. Vi valde att köra distansracet på 9 personer och hade legenden Roger Nilson med som strateg och tävlade i SRS klassen.

Distansbanan som vi seglade var knappt 60 distans och blev varierad och rolig med både en lång kryss och undanvind. Väderförhållandena var ganska speciella med väldigt skiktad och vridig vind, vi hade flera gånger olika vindriktning i masttoppen jämfört med vad vi hade i seglen och det var ibland utmanande att hitta rätt trim och fart.

"Det var väldigt bra och lärorikt att ha med Roger Nilson på distansracet och han agerade väldigt proffsigt före, under och efter racet - något annat var ju inte heller att vänta med tanke på hans extremt långa erfarenhet. Men för oss blev det en tankeställare att man kanske alltid på distansrace borde ha en 9:e person som precis som Roger gjorde under detta race bara tänker strategi och 'big picture' som sedan tillsammans med taktikern kan avgöra bästa vägval både på kort och lite längre sikt", säger Anders Mårtensson, taktiker.

Vi gick i mål i Sandhamn vid 6-tiden på fredagsmorgonen efter cirka 12 timmars segling, och det visade sig att vi seglat väldigt bra och i stort valt rätt väg och därmed vann racet med drygt en halvtimme på beräknad tid. Kul var också att vi lyckades segla från ett antal båtar som mätetalsmässigt skall vara före oss.

"Vi är väldigt tillfreds med distansracet och det var en bra genomkörare/erfarenhet inför ÅFOR och distansracen på SM och EM. Vi lyckades hålla bra fart hela racet med en hög koncentrationsnivå hela natten och vi valde också en bra väg att segla. Vi är också tacksamma att Roger Nilson ville segla med oss som strateg, det fungerade väldigt bra, och det gav oss flera viktiga lärdomar som vi tar med oss i framtiden – man märker vilket proffs Roger är", säger Patrik Forsgren skeppare & rorsman.

Sedan blev det några få timmars sömn innan banseglingarna, som var en separat tävling, startade på fredagseftermiddagen. Roger hade nu lämnat oss och vi var 8 i besättningen och tävlade i ORCi klassen med 17 båtar – roligt att klassen växer och det var några fler än förra året.

Under fredagen körde vi två race där vi första racet kom tillbaka och seglade ganska bra efter en dålig start och blev 6:a och i race två seglade vi stabilt med en andraplats.

"Efter att först ha seglat hela natten under distansracet och sedan efter en kort sömn ha seglat två banrace var det skönt att få fredagskvällen ledig med trevlig after sail i KSSS regi med prisutdelning från distansracet och sedan middag på värdshuset", säger Oskar Hellblom, keyboard.

Tävlingens sista dag var på lördagen då fyra banrace var planerade och förhållandena var åter igen väldigt bra med ca 10 knops vind i början av dagen och sakta avtagande, solsken och rent allmänt väldigt bra men samtidigt luriga och vridiga förhållanden.

"Vriden under lördagen var rätt utmanande och vi hade allt från 150 till över 200 grader i sann vindriktning och det gällde verkligen att vara på rätt kant", säger Joakim Hoppe, fördäck.

Generellt när vi seglade gick det bra men det blev några misstag och ”situationer” vid rundningar som gjorde att vi inte denna gång kunde nå den absoluta toppen av tävlingen. I lördagens två första race slutade vi 8:a och 7:a, kanske en aning sämre än vad vi hoppats på. Sedan i de två sista racen skärpte vi till oss ett snäpp och seglade bättre utan några misstag eller situationer och kom då 1:a och 2:a.

Totalt under de sex banseglingarna fick vi 18 poäng med en segling borträknad och hamnade på en total 3:e plats.

KSSS arrangemang och alla funktionärer gjorde ett bra jobb för oss seglare. Bra och tydlig information gavs kontinuerligt och allt runt omkring flöt på bra. Vi tackar KSSS för en mycket bra genomförd tävling och vi uppmanar fler båtar att komma nästa år - detta vill man inte missa. Vädret och förhållandena utanför Sandhamn i helgen var väldigt bra och solen sken hela helgen!

På KSSS hemsida hittar man resultaten för SRS Hav och ORCi Ban.

Sandhamn Open var också första deltävlingen i North Sails ORCi Cup 2019 där förutom de två tävlingarna under helgen ingår även ÅF Offshore Race, SM i Sandhamn samt KSSS Indian Heat Regatta. Cupen arrangeras av KSSS samt Svenska Havskappseglingsförbundet (SHF). Nyfiken? Här kan du läsa mer om cupen.