Tankarna bakom Yrvinds Exlex

Yrvind har sedan länge byggt på sin nya Exlex inför kommande äventyr. På hans hemsida och youtubekanal kan man följa hans tankar och idéer både inom bygge och destinationer. 

Bara några dagar in på det nya året vaknade Yrvind mitt i natten med idéer på hur hans nya seglingsäventyr ska se ut. 

Det är inte bara rutten som håller Yrvind vaken om nätterna. Det går även mycket tankar åt att effektivisera båten och på hans hemsida förklarar han varför hon ser ut som hon gör (fritt översatt).

”Min idé är att skapa en bra kryssare. Jag gillar att hon är liten, enkel, har grunt djupgående, är släpvagnsbar och drivs med segel och åra. För mig är detta ett intressant design- och byggproblem, men för många är den perfekta kryssaren en välutrustad femtiofotare. Priset för en sådan båt redo att segla är cirka en miljon dollar och den årliga driftkostnaden cirka 10 % av det.

Den nya Exlex kommer vara 6,27 meter lång, ha en bredd på 1,4 meter och med ett djupgående på cirka 0,4-0,5 meter. Hon kommer ha två fristående och roterande master (sida vid sida) med en längd på cirka 3,5 över däck. Var och en av dessa master kommer att bära 3,5 kvadratmeter segel. Dessutom 0,5 meter från aktern är mizzenmasten som kommer att ha 1 kvadratmeter segel. Sammanlagt kommer hon alltså att ha 8 kvadratmeter segelyta, dubbelt så mycket som den tidigare Exlex.

Jag tror att min idé är realistisk eftersom hon kommer att ge mycket mer tillfredsställelse och mindre oro. En annan bra sak är att hon kommer att använda mycket mindre av våra icke förnybara resurser.” 

Läs mer om Yrvinds tankar och idéer på www.yrvind.com.

Top