Svensk solokappseglare siktar mot jordens tuffaste seglingar

Svenske extrem-soloseglaren Mikael Ryking siktar på att bli första svensk i Route du Rhum, världens tuffaste havskappsegling näst efter Vendee Globe.


Ingen svensk har tidigare deltagit i tävlingen men nu efter tre år av förberedelser är det dags för Ryking Ocean Racing att ta sig an utmaningen. I skrivande stund seglar Mikael ensam över Atlanten, från Portland, Maine, USA till Concarneau, Bretagne, Frankrike, i sin Class 40-båt Talanta. Mikael har nu bara några dygn kvar efter en segling som bjudit på toppfarter närmare 27 knop.

På frågan varför han gör det svarar Mikael utan att tveka; ”För mig personligen handlar det om utmaningen, att ta sig an något som är stort, svårt och långt bortom komfortzonen för vanlig havskappsegling. Jag vill bli bland de allra bästa solokappseglarna i världen.”

Vilka är de största utmaningarna?

”Utan tvekan är det finansieringen som är det svåraste. Jag har korsat Atlanten sju gånger, har till och med världsrekordet för enskrovsbåtar på den transatlantiska sträckan Bermuda till Plymouth (UK), så jag tvekar på inget sätt inför den sportliga utmaningen. Men om jag är en bra seglare, så är jag nog en lika dålig säljare skrattar Mikael. Jag seglar helt enkelt för mycket och ringer för litet. Pengamässigt handlar det om ca 900 000 kronor att få till det sista inför Route du Rhum, men Mikael är övertygad om att det kommer falla på plats. Hittills har jag gjort allt det jag sa för tre år sedan, det har inte varit lätt men i slutänden har det till slut gått att genomföra. Man måste vara väldigt kreativ, flexibel och framför allt beslutsam och aldrig luta sig tillbaka. 35 000 sjömil, tre varv runt Atlanten och en budget hittills på ca 4 MSEK har bevisat att det funkar.”

Förutom det sportsliga så har Mikael Ryking även det större perspektivet att befria haven från allt skräp. Genom seglingsprojekt vill han skapa en plattform som jobbar för konkreta förbättringar inom miljö, avfallshantering, plast- och resursanvändning.

”Jag vill koppla samman svenskt kunnande inom miljö- och avfallshantering med investerare och de intressenter som är mest drabbade – företrädesvis de hundratals miljoner människor som lever längs de 10 floder i Asien som bidrar med 90% av allt avfall som dumpas rakt ut i havet.” Mikael fortsätter – ”jag vill skapa en attityd och ett förhållningssätt som är cirkulärt snarare än linjärt – att tänka återanvändning av resurser snarare än att kasta bort och ta upp nya ur jorden. Alla pratar plast, förbud, sugrör och plastpåsar. Men kunskapen finns att ändra attityden från att avfall är skräp till att se det som en resurs att skapa nytt ifrån. Jag vill bidra till en utveckling med konkreta förändringar som ger resultat. Att minska det känslostyrda snacket till förmån för ingenjörsstyrda lösningsorienterade handlingar. Walk the talk on Plastics helt enkelt.”

Fakta Route du Rhum

Route du Rhum är en kappsegling från Saint Malo, Frankrike, till Guadeloupe i Västindien. 3500 sjömil, ensam ombord, non-stop utan extern hjälp. Den räknas till en av världens absolut tuffaste havskappseglingar, enbart slagen av Vendee Globe – ensam runt jorden, non-stop. Starten går i Saint Malo, Bretagne, Frankrike. Efter en tuff segling ut genom tidvattenströmmar och intensiv sjötrafik i Engelska Kanalen går färden söderut över Biscayabukten, förbi Azorerna och därefter vidare över Atlanten till Point-a-Pitre, Guadeloupe i Franska Västindien.

Kappseglingen går vart fjärde år och är Frankrikes fjärde största idrottsevenemang med ett massivt pressuppbåd samt 2 miljoner besökare i race village innan starten. De olika klasserna är Class 40; 40-fots extrema havskappseglingbåtar, IMOCA; 60- fots ännu mer extrema havskappseglingbåtar, Multi 50; 50 fots trimaraner, samt Ultime-klassen; de mest extrema trimaraner som finns på jorden . Läs mer på www.routedurhum.com.

Om Ryking Ocean Racing och Mikael Ryking

Ryking Ocean Racing är ett seglingsprojekt som sedan 2015 seglar extrem havskappsegling i den franskdominerade Class 40-klassen. Class 40 är extrema 40- fots segelbåtar specialiserade på ensamkappsegling över oceanerna i höga farter. Topphastigheten för Ryking Ocean Racings båt Talanta, är 31.7 knop, bästa distans över 24 timmar är 329 nautiska sjömil. Ryking Ocean Racing innehar det Transatlantiska världsrekordet för enskrovsbåtar på sträckan Bermuda – Plymouth (UK), har vunnit Middle Sea Race, vunnit Racing Division på ARC-rallyt (Las Palmas till Saint Lucia), 2:a i Caribbean 600 samt mycket mer. Mikael Ryking utsågs 2016 till årets havskappseglare av Svenska Seglarförbundet.

Mikael Ryking har ett förflutet inom mobilbranchen där han under 22 år jobbat på ledande befattningar inom mobila radionät för 22 mobiloperatörer och leverantörer i 20 länder runt om i världen. I Sverige har han bland annat varit med och startat upp Tre samt Net1. 2015 bestämde sig Mikael för att helt byta bana och anta utmaningen att driva ett eget professionellt seglingsprojekt med fokus på de spektakulära racen på planeten.

Följ Ryking Ocean Racing på webben: www.rykingoceanracing.com, samt på Facebook www.facebook.com/rykingoceanracing. Här finns filmer, bilder och berättelser i realtid direkt från havet!

Top