STOR SAKNAD EFTER CLASSE NILSSONS ENTERPRISE I MEDELHAVETS REGATTASERIE

De två första regattorna i Panerai Classic Yacht Challenge 2018 är nu över och först i september är det dags igen med seglingar i italienska Imperia och i Cannes. De regattor som nu seglats i Antibes och italienska Argentario hade i år bara en båt med svensk anknytning, gaffelriggade R10 Marga (bilden).


Marga konstruerades av C O Liljegren 1911 och deltog i OS i Stockholm 1912. Ur svensk synpunkt känns en stor saknad efter Classe Nilssons framgångsrika Enterprise, som tidigare i år såldes till Tyskland

Marga är tung att segla eftersom hon saknar vinschar, men det gick bättre och bättre förra säsongen, men nu ser det ut att ha stannat av med en nionde plats i Antibes gaffelklass och sjätte plats i Argentario.

Bästa gaffel efter två regattor är Chinook, som tillhör klassen NY 40 som vann Bermuda race 1924 och 1928. De brukar kallas ”fighting forties” och byggdes av Herreshoff åt medlemmar i New York Yacht Club.

Delägare och skeppare på Marga är italienaren Thomas de Vargas Machuca som låtit göra en fantastisk renovering av båten till originalskick.

Varvet Technomars renovering av Marga utsågs för några år sedan till årets renovering av facktidningen Classic Boat. Samma varv renoverar nu likaledes Liljegrenritade Astarte, världens äldsta 10mR.

Olle Appelberg

Top