Spithills USA straffas (video x 3)

På lördag drar andra omgången av SailGP igång. Tävlingen, som sträcker över två dagar, går av stapeln i Taranto, Italien och går att följa live via tävlingens youtubekanal. SailGP har också en egen app samt uppdaterar regelbundet sina sidor på facebook, twitter och instagram. Men nu skall vi fokusera på senaste nytt; att USA med Jimmy Spithill vid rodret pekas ut som boven i kollisionsdramat med Nathan Outteridges Japan. Se klipp från respektive lags perspektiv nedan.

Några minuter in i Bermuda Sail Grand Prix race nummer fyra ligger USA på tredje plats i tabellen med chans att kvala in till finalen, ett hyfsat gynnsamt läge som drastiskt förändras när Japan, med Nathan vid rodret, kör in i amerikanarnas båt. Styrsystemet förstörs i kraschen vilket i sin tur orsakar en kapsejsning som tvingar laget att utgå från tävlingen.

Väl på land straffades båda lagen till max som nu ligger sist i tabellen.

Juryn motiverar beslutet med att båda båtarna, enligt reglerna, har brutit mot regel 14 som säger att man till varje pris skall undvika kollision. Man medger att konsekvenserna för USA är oproportionerligt stora, men säger samtidigt att gällande regelr och policy inte tillåter något annat.

Båda lagen anses alltså bäöra samma ansvar och döms till maiximalt straff utan möjlighet att överklaga.

SailGP:s utlåtande finns att läsa på sailgp.com.

Kollisionen och USA:s kapsejsning:

Kollisionen från Japans perspektiv:

Kollisionen från USA:s perspektiv:

Top