Spaning: Mixat utan kvotering, är det nu det händer?

Rio 2016 var första gången vi fick se en båt med mixad besättning då Nacra 17 blev olympisk klass. Initiativet välkomnades, då många menade att ”öppna” klasser, till exempel Tornadon, inte nödvändigtvis ledde till fler mixade besättningar.  

Men det är med glädje vi ser att fler och fler lag väljer att köra med mixade lag även utan kvotering.

Två lag med mixade besättningar deltar i Regata de Portugal, det portugisiska stoppet på World Match Racing Tour: Anna Östling, Team Anna, seglar med Malin Holmberg, Annika Carlunger, Viktor Langström och Wilhelm Eriksson ombord och det portugisiska laget Team Portugal med Hugo Rocha vid rodret förstärker besättningen med Mariana Lobato.

Även brittiskan Kate McGregor har under året seglat med flera manliga besättningar, bland annat under Cowes Week i J70 och med Team Phaedos under deras D35-satsning.  

Med det sagt, har kvotering lett till en positiv förändring; i senaste upplagan av Volvo Ocean Race begränsades helt manliga lag till sju personer (en mindre än tidigare), däremot fick de lag som valde ett segla med ett mixat team vara fler ombord. Detta ledde till att samtliga båtar hade kvinnliga seglare med i besättningen.  

”Det är en fantastisk förändring för världens seglartjejer som drömmer om en karriär som havskappseglare. En dörr som länge stått stängd med lås och bom är nu öppen” sa Anna-Lena Elled när nyheten förs annonserades.

Även på hemmaplan kommer vi att få se mixade lag i framtiden: Midsummer Match Cup, en ny internationell seglingstävling som ska seglas i enskrovsbåtar med mixbesättningar, kommer att arrangeras i Skärhamn med start sommaren 2019. Världseliten inom segling kommer att bjudas in till premiärtävlingen som inte hör till någon serie eller världscup. Få andra stora tävlingar i världen har tidigare varit öppna för enbart mixade team.

Initiativtagare till den tävlingen är Johnie Berntsson som i tidiga år seglade mycket i vattnen kring Skärhamn ”Detta är en förträfflig arena för matchracing och Tjörns kommun ihop med Brandspot, föreningar och företag är rätt mix för att få detta att bli ett event i världsklass – tiden är rätt nu, Skärhamn är moget för ett större event”

Att man väljer att ha mixade lag är ingen tillfällighet ”Inom matchracing har man två parametrar som det går att variera: båttyp och lagkonstellation, genom att ha mixade lag så tvingar vi etablerade lag att tänka om” säger Berntsson, och fortsätter ”sen får vi se hur lagen väljer att dela upp positionerna, det kommer det troligen vara fler manliga skeppare initialt, men över tid tror jag det jämnar ut sig i takt med att tjejerna får mer erfarenhet.”

Om att få in mer tjejerna i de öppna klasserna säger Johnie ”Får man inte chansen så blir man inte bättre, blir man inte bättre får man inte chansen, det blir som en ond loop. Det är egentligen bara vikt och styrka som skiljer tjejer och killar, och det är många positioner som till och med lämpar sig bättre för mindre seglare, men killarna lever idag på rutin och erfarenhet”

Midsummer Match Cup kommer arrangeras av Brandspot som tidigare varit med och arrangerat flera stora internationella seglingsevenemang, däribland för Volvo Ocean Race i Göteborg och Stockholm, America’s Cup World Series i Göteborg och GKSS Match Cup Sweden på Marstrand.

Är det en liten början på stor förändring....?

Text: Hanna Ericksson

Top