Skörade segel

Jens Langert är seglande äventyrare, riggare och designer. I tips och trix delar han med sig av smarta lösningar och gammalt sjövett som han stöter på i sitt dagliga arbete med gamla skutor.

Tips och trix med riggaren

Det finns många nya material i segel nuförtiden, en sak som de har gemensamt: De är att inte är lätta att reparera för hand med nål och tråd. Man kan tejpa också, men även det kräver goda förutsättningar som man kanske inte har en kulen natt ombord, när man får välja mellan att driva hjälplöst eller försöka sy ihop trasorna igen. Här kommer lite tips för reparation av vanliga ”vita” segel av dacronduk, såna som de flesta har.

Att sy

Dacron är en polyesterduk som ”bakats” för att bli mer formstabil. När man syr i den märker man att den känns spröd och att det är svårt att få igenom nålen, men det går om man är envis. Trasiga segel brukar vara att tråden i sömmarna blivit sliten och våderna (dukarna) lossnar från varandra eller att man fått en reva i duken. Om man lagar trasiga sömmar kan man försöka att använda de gamla hålen för sömmarna, men det kan vara pilligt och svårt eftersom nål och tråd för handsömnad ofta är grövre än i symaskinens. Om man inte har tid och tålamod att sy i de gamla hålen kan man sy RUNDSÖM längs kanterna på våderna. Det är den söm som man använder när man syr segel för hand i linneduk.

Skall man laga en reva i duken kan man sy BÅTSMANSSÖM. Den är snabb och det är hyfsat slätt och skrynkelfritt. Gammal och skör duk behöver breda stygn, i fräschare duk kan man sy tätare och närmre kanten utan att stygnen river igenom duken.

Nålar för segelsömnad har trekantig profil med runda hörn. Trekantsformen gör att spetsen gör ett större hål i duken så att man lättare får igenom nålsögat och tråden. Har man ändå svårt att få igenom nålsögat så kan man frestas att använda en plattång för att dra igenom nålen. Tången brukar emellertid skada nålen. Det finns speciella tänger för segelmakare som är snällare mot nålen. En segelmakarhandske är en bra hjälp för att trycka igenom nålen.

Tråden får gärna vara av platt och vaxad, ungefär som tandtråd. Tandtråd är däremot ett dåligt alternativ eftersom den inte är UV-skyddad. Att sy med tråd som inte är UV-skyddad är bortkastat arbete eftersom solen kommer att förvandla den till pulver inom kort. Ofta när man syr segel använder man dubbel tråd, det blir starkare och du riskerar inte att nålen glider av tråden.

Att tejpa

Dacrontejp kan fungera jättebra om man gör rätt och har goda förutsättningar. Den säljs både i rulle som lappar. Den funkar även på mer exotiska segelmaterial som kevlar och liknande. Det är inte fel att först sy och sedan tejpa, då blir det starkare och du har även koll på att duken ligger rätt när du tejpar. Börja med att tvätta duken med färskvatten för att få bort saltet. Sen kan man även tvätta med alkohol för att få bort eventuell annan smuts som blev när du sydde. Det gör även att vattnet avdunstar bättre, t ex vid fuktig väderlek. När man sätter på tejpen gäller det att det inte blir fula veck och misspassningar i lagningen. Försök att få en slät arbetsyta som du kan sträcka ut seglet på. Om det ändå blir veck i tejpen, klipp av och börja med en ny bit med lite överlapp. Tejpa helst på båda sidor.

För att tejpen verkligen ska fästa krävs tryck och värme. Massera på tejpen med en rundad träbit eller smörkniv. Har du ett strykjärn så använd det för att värma på tejpen. Ombord kanske du får stryka med en varm kastrullbotten och ha en handduk emellan.

Bra att ha med ombord

Segelnålar av olika storlek, förvara dem i fett så slipper du rost
Bryne för att slipa nålen och ta bort rost
Vaxad, UV-skyddad polyestertråd, gärna av platt typ
Segelmakarhandske
Dacrontejp, spinnackertejp
T-sprit
Webbingband för reparation av horn och lik

Top