Search korsar Atlanten, dag 8: Bra fart i passaden och babords roder får sig en kyss.

Det går undan nu, den senaste vakten har vi seglat 26 M, vilket ger en medelhastighet på 13 knop. Vi har långa surfar i över 20 knop då jag får ta en kort paus i knypplandet med surrningen som skall hålla ner babords roder. Vi ligger norr om våra konkurrenter och går jämt med dom. Hade vi hållit denna hastighet hela vägen hade överfarten tagit åtta dagar.


S/Y Cygnus Cygnus ARC 2018 – Dag 8

POS: 17°01. 400 N/ 41°27.100 W

TIME: Midday UTC+1

TWS: 21 kn

TWD: 062

COG: 259°

WPT BRG: 279

Current speed: 13,7 kn

24 hours (midnight-midnight):

- Average speed: 11,2 kn

- Distance sailed: 277 NM

- Max speed: 22,8 kn

Distance till Saint Lucia: 1141 NM

Väderprognosen förutspår ganska stabila förhållanden och glädjande nog är risken för tropiska regnoväder närmare Karibien relativt liten just nu. Det är bra för i ”squalls” skall man vara konservativ och förberedda sig på snabba förändringar i vindens riktning och styrka. Hinner vi se dom på horisonten eller radarn kommer vi att ta ner gennakern för att inte riskera att göra sönder den. Den senaste ruttplaneringen säger att vi kommer fram den åttonde, men i havskappsegling skall man aldrig ropa hej för tidigt. 

Dagens mek, ja det verkar vara något varje dag, var att fixa babords roder. Den här båten har fällbara roder, det är en del av långseglarkonceptet. Att ha fällbara roder och centerbord som försvinner helt in i skrovet och en väldigt liten längsgående köl ”skeg” gör att man enkelt kan köra upp den här båten på en strand. Perfekt på avlägsna platser där man vill ha båten på torra land en stund för underhåll och inspektion.  Rodret hålls fast i centerbordshuvudet av en rostfri platta och sex kraftiga bultar. I natt har vi troligen kört på något så hårt att den 1 cm tjocka rostfria plattan böjt sig nästan en centimeter. En kraftfull smäll som vi inte märkt, men det är klart det krävs inte mycket om det händer i en surf i 20 knop när hela roderbladet blir en hävarm. 

Philip upptäckte det på sin dagliga inspektionsrunda. Plattan och bultarna såg ut att hålla bra så vi bestämde oss för att försöka göra lagningen utan att sakta ner.

Vi lyckades knyta en kraftig dyneematamp (18mm) flera var runt roder och roderhuvud och gjorde en dessutom en utväxling i surrningen. Sedan kopplade vi denna till en vinsch och spände tillbaka rodret in i roderhuvudet. Ett lyckat mek som kommer att hålla bra och det bästa var att vi aldrig behövde sakta ner. Väl i hamn kan vi fixa en ny rostfri platta och återställa låset.

Till lunch åt vi hemmagjord grönsakssoppa med picklad lök, det var den tredje och sista gången vi åt soppa gjord på färska grönsaker, nu böjar det färska ta slut. Den spektakulära galamiddagen igår var önskad och tillagad av kapten Philip för att ära första advent. Den bestod av köttbullar och lingonsylt från ikea, makaroner och ketchup: Philip var mycket nöjd, han var faktiskt en hejare på att steka köttbullar, våra franska gourmander var däremot inte riktigt lika imponerande.

Tack för er fiskinformation och era frågor. Angående flygfiskar, jag har också alltid tänkt att de tar till sin fanatiska flyktmetod och helt enkelt bara byter medium och hoppar i tangentens riktigt för att fly från jagande tonfiskar och liknade. Men hur kommer det sig då att vi under de 14 timmarna av dagsljus ser dom flyga hela tiden, jag tror de blir rädda för våra skrov som kommer farande, men bara någon enstaka landar på däck.  Men då de är mörkt tar de sats och hoppar upp över våra höga fribord i parti och minut?

Grattis till Bengt som gissade rätt. Snyggt jobbat även bror Erik som var nära! I natt var skörden glesare, vi fick bara nio stycken.  Det kan bero på att vi igår natt hade sjön rakt akterifrån. De flesta fiskarna kom in akterifrån på akterdäck. I natt ser det ut att bli stökig korssjö lite var stans ifrån. Vad det betyder för flygfiskelyckan vågar jag uttala mig om. Så vem är den lyckliga som får gå på date med Philip? Kommer personen gå på daten själv eller sälja den : )

Top