Search korsar Atlanten, dag 6: Mål för dagen - tråkig och icke bloggvänlig segling

Efter gårdagen då vi bytte segel på natten och fastande i ett fiskenät kan vi rapportera att vi haft en alldeles underbart händelsefattig dag, förutom att en val passerade obehagligt nära fören. Vi är tillbaka på våra normala skift och vi börjar så smått bli utvilade igen. 

S/Y Cygnus Cygnus ARC 2018 – Dag 6

POS: 16°16. 400 N/ 32°37.500 W

TIME: Midday UTC+1

TWS: 18,7

TWD: 068

COG: 288°

WPT BRG: 282

Current speed: 11 kn

Av speed 24 h: 10.9 kn

Max speed: 22.4 kn

24 hours distance sailed: ca 300 NM

Distance till Saint Lucia: 1645 NM

Vi gippade på vårt förväntade högerskift igår. Vi tjänade lite på konkurrenterna framför oss men inte alls lika mycket som vi förlorade när vi låg stilla och arbetade med att lossa fisknätet runt centerbordet. Allteftersom vi har seglat söderut har vädret stabiliserats och det har blivit mer lättseglat. Vi har bytt från Code0 (eller vad det nu skall kallas?) till A4 och funderar på att byta till A2 om det lättar ut ytterligare som en del prognoser förutspår. Med nya prognoser har vår strategi ändrats något. Vi har positionerat oss något söder om våra konkurrenters linje och vi har nu gippat till styrbord och styr nu i princip rakt mot Saint Lucia, bäring 282°. 

Gippen var den bästa vi gjort hittills, Philip koordinerade bra från rorsmansplats och valde en lagom snabb surf att gippa i. Christan och Greg i sittbrunnen fick till trim och jag och Alain på fördäck såg till att vi fick runt spinnakern utan missöden. Manövern tog mindre än nio minuter från det att vi började prata om det. Lite skillnad från matchracingen där vi ibland gippar 10 gånger under en tvåminuters start. Så nio minuter kanske inte låter så men då skall man komma ihåg att, alla skall vakan till, vi skall lossa våra preventergajar från storbommen, förbereda skot och så vidare. På en havskappsegling vill man göra sakar rätt från början hellre än att stressa och göra fel. Skulle vi göra sönder en gennaker skulle det innebära ett stort tapp i prestanda i vissa vindar. Vi seglar ett maraton inte en sprint.

Passaden har som sagt blivit mer stabil, det blåser 15-20 knop, luften är varm och vattentemperaturen har stigit tre grader sedan Las Palmas, nu 25,5° , detta gör livet ombord är ganska behagligt. Eftersom vi länsar i tre till fyra meter höga vågor händer det att det bryter in sjö akterifrån och några centimeter vatten sköljer igenom sittbrunnen, då är det härligt att stå barfota. På nattpasset är det nu mörkare då månen har gått från nästan full till 33% i nedan.  Det är svårare att styra och göra arbeten på fördäck men det är härligt när marelden glittrar i aktersvallet eller i vattnet som sköljer genom i sittbrunnen. Jag älskar mareld.

Till middag åt vi Kycklinggryta med champinjoner och ris. Till lunch åt vi sallad och Quesedillas. Vi äter mycket frukt men värmen börjar gå hårt åt våra förråd och citrusfrukterna har börjat mögla. Som tur är börjar det bli plats i kylarna och vi kan flytta över frukt dit. 

Läsartävling: Hur många flygfiskar fångar vi i natt (under mörkrets timmar)?Pris till bästa gissning är en årsprenumeration på Search.

Bonuspris till den som kan komma med mest intressanta fakta om flygfiskar. Enväldig jury är den mycket frågvisa, flygfisknovisen Fredrik Schenholm.

Text: Fredrik Aurell 

Top