Restaureringen av Draken Nessie

Oliver Weber kom över den gamla Draken Nessie från 1972 av ren tur och om han bara visste hur hon skulle förändra hans liv. 

Hon byggdes 1972 i det danska Børresen varvet och just under den här tiden presenterade Børge Børresen hans första GRP-Drake på Londons Boat Show. Det gör att Nessie var ett av de sista skroven som byggdes innan produktionen gick över helt till GRP-skrov. 

Det tog inte lång tid innan Nessie såldes och lämnade Danmark. 1976 fick hon en ny ägare och flyttades till Bodensjön och stannade där i några årtionden innan hon återigen såldes. När Oliver Weber köpte båten 2016 hade hon redan genomgått några mindre jobb och renovering, vissa lättare att se än andra. 

Ju närmare Oliver tittade på Nessie desto mer och mer insåg han vilket fynd han hade gjort. Det är en självklarhet att modernisering har gjorts på en båt som var nästan 45 år gammal men det var som om tiden stått stilla ombord Nessie. Troligtvis på grund av att de tidigare ägarna inte tävlat henne någonting var hon inte uppdaterat med några moderniteter. 

När restoreringen började blev det jobb, på jobb, på jobb. Arbetet tog i princip aldrig slut och projektet blev bara större. Oliver som var ganska oerfaren av båtbygge fick vatten över huvudet och du kan läsa mer i detalj vad som hände och vad han gjorde här: www.classicboatblog.com.

För att göra en lång historia kort lämnades Nessie in till ett proffs som fixade skrovet och bytte ut det som var ruttet. Oliver hade aldrig en plan på att modernisera Nessie trotts att det var ett lätt jobb då arbetet redan var i gång. Han gjorde i stället tvärtom, de nya blocken byttes ut till gamla men fungerande såklart och det var viktigt att hon skulle behålla sin charm. 

Idag seglar Nessie för fullt och hennes historia är underbar. Det går att läsa mer om hennes resa från nybyggd i Danmark till restaureringen i Schweiz via Instagram: Boerresen_DD197 eller bloggen: classicboatblog.com.

Top