Regattaraport: VM i Fareast 28R

VM i Fareast 28R seglades på Fuxian Lake (抚仙湖) som ligger i provinsen Yunnan i sydvästra kina, 66km från provinshuvudstaden Kunming.  

Tävlingen vans av RSA Magic från Sydafrika, med Malcolm Hall en tidigare mycket duktig 470-seglare, som rorsman.

Bästa svenska besättning i tävlingen blev Griffin Sailing Team, som slutade på en fin 5:e-plats, med Jacob Jacobsson vid rodret som hoppade in då Martin Strandberg fick förhinder. Trots att Jacob aldrig har seglat Fareast 28R förut är han inte en oäven skeppare: Jacobsson vann förra året VM i X35.

Search Magazine tog ett snack med Jacob om tävlingen och hur det var att segla en helt ny båt.

”Det var första gången jag tävlade i Fareast 28R, det var lite av ett äventyr, vi hade en charterbåt så mycket fick lägga mycket tid på att mecka med båten och lära känna den, även om vi hade med oss våra egna segel från North Sails” berättar Jacob och skrattar, ”Det är en väldigt kul båt att segla, snabb och modern. Tack vare att den är så bred i aktern är den överraskande stabil på undanvinden även i hårda förhållanden”

Om själva eventet berättar Jacobsson såhär ”Det var ett extremt välorganiserat event, de hade satsat mycket på anläggningen till och med lagt nya grusbanor bara för tävlingen. Sen var det ett stort mediapådrag, på varje funktionärsbåt var det flera kameror paparazzistyle –stereotypiskt asiatiskt. Alla lag fick tilldelat sig en egen funktionär som hjälpte till med allt: höll koll på schemat, såg till att man kom på rätt buss, att man hittat till restaurangen osv. Seglingsförhållanden är väldigt "Baggenlika" (Baggensfjärden ligger vid Saltsjöbaden utanför Stockholm, red:s anm.) med mycket skift och stora tryckskillnader på banan - svårseglat med andra ord. ”

Till tävlingen hade man lånat in en svensk seglingsledare, Håkan Andersson, som bland annat jobbat med ÅF Offshore Race. Det seglades total 11 race, där varje kappsegling tog mellan 50 och 60min. Banan var en klassisk kryss-länsbana med ett s.k. kickmärke vid toppen - man seglar ca 50m halvvind efter att ha rundat kryssmärket innan man rundar ner för läns att undvika trafikstockning - och gate vid länsrundningen.

På plats fanns också många lokala matchracingbesättningar från Singapore, Kina, Thailand som lever på att segla men aldrig lämnar Sydostasien.

Om lagets prestation avslutar Jacobsson ”Vi hade en fantastisk utvecklingskurva under regattan. I sista racet lyckades vi knipa en pallplats vilket va väldigt kul”

Crew

Jacob Jacobsson: rorsman

Stefan Sandahl: taktiker/floater

Björn Jönsson: storsegel

Henrik Ekström: fördäck

Markus Lövgren: trim

Text Hanna Ericksson // Hela resultatet hittar du här

Top