Raymarine2star: första etappen

Först ut på kappseglingsbanan efter att myndigheterna lättade på restriktionerna var sannolikt Raymarine2star. Starten gick den 1 juni och här bjuder informationsansvarige Jan Hallberg på en statusuppdatering efter första etappen. Fotot ovan: starten i grupp 2.

Första sträckan av Raymarine2star är avklarad. På mellan 8,5 och 11 timmar klarade de 64 båtarna av etappen. Det är något av ett rekord. Vindarna låg på mellan 6 och 12 m/s och riktningen var mellan nord och nordost, så efter en start ut ur hamnen i Oxelösund med olika typer av undanvindssegel fick man gira upp mot vinden ut till Hävringe och sedan Gustav Dalen. Därefter vände man syd-sydost mot Visby, en lång bog med slör och halvvind som gick fort. Det har loggats upp til 15 knop på denna bit av banan.

Hemmaseglarna Karl Haglund och Stefan Eriksson. Foto Jan Hallberg

Alla båtar har ett handikapptal, kallat SRS, tilldelat som man räknar om den seglade tiden till en beräknad tid med. Båten med den kortaste beräknade tiden kommer först på etappen. Båtarnas storlek påverkar naturligtvis SRS-talet och här deltar båtar från 8 m längd till 20 m.

Broach vid Ljungskär. Foto Jan Hallberg

I särklass snabbast på både beräknad tid och seglad tid var Amazigh, en Figaro 2, med Andreas Hamrin och Linnéa Floser från KSSS. De seglade till Visby på 8 h och 13 min (omräknat till 8h och 40 min). Tvåa blev Pogong, en Pogo 8.50, med Per och Claes Svahn, också de seglande för KSSS. Södertäljeseglarna Martin Dubois och Karl Ljungstedt kom trea med Groovie, en Sunfast 3600. Av de lokala seglarna lyckades nyköpings Per och Klara Hagström bäst med en fin femteplats. Peter Liedholm och Mats Andersson, NYSS, kom in som sjua.

Idag, onsdag, går seglingen vidare till Oskarshamn och på torsdagen tillbaka till Oxelösund. Då kommer förutsättningarna att vara helt annorlunda och det kan komma att bli stora omkastningar i resultatlistorna.

Text och foto: Jan Hallberg

Top