R10 MARGA FRÅN OS 1912 KLÄTTRAR I RESULTATLISTAN - ENTERPRISE SEXA EFTER VINDFATTIG SÄSONG I PANERAI CHALLENGE

Sent omsider har vi nu fått resultaten från Panerai Classic Yacht Challenge som avslutades i Cannes på lördagen. Den enda båten med svensk besättning, Enterprise, slutade på sjätte plats i klassen Vintage, båtar byggda 1950 och tidigare.

-Det har varit en svår säsong med väldigt lite vind vilket gör det mycket chansartat, lite otur tycker vi kanske. Det brukar man ju tycka när det går en emot, säger Classe Nilsson på Enterprise.

Klassens vinnare var Linnet. Hennes ägare och skeppare är Patrizio Bertelli, mer känd som ägare av Prada. Linnet byggdes redan 1905. Det är en ganska liten båt med LÖA på ”bara” 13,2 m och en segelyta på 105 kvm. Tvåa blev Rowdy och trea Chinook, två båtar som är ganska lika, bortsett från att Chinook har gaffelrigg.

Näst bäst efter Enterprise bland de båtar SEARCH följt blev Circe på tionde plats, vilket måste anses vara mycket bra eftersom det var första säsongen med båten för skepparen Theo Danel. Circe planerar att nästa år delta i Baltic Classic Master Cup med två regattor i Sverige och två i Finland. Circe ritades av Sparkman & Stephens, byggdes på Neglingevarvet 1950 och tog line honors i Fastnet året därpå.

R10 Marga som är helt i original som hon såg ut vid OS i Stockholm 1912 gjorde sin andra säsong och seglade upp sig rejält i resultatlistan där hon placerade sig som tolva. Marga seglas med block och taljor istället för våra dagars vinschar. Hon har ett ofördelaktigt handicap på grund av att Panerai Classic Yacht Challenge straffar meterbåtar (mR). Marga ritades av C O Liljegren och byggdes på Hästholmsvarvet. Båten ägs idag av italienaren Tomas de Vagas Machuca, som också förvärvat R10 Astarte från Sverige. 

Havsörnen som vann Bermudaklassen i första Gotland Runt för 80 år sedan gjorde sin första kappsegling efter en mycket omfattande renovering. Båten slutade på en mycket hedersam plats 17 i Cannes, men långt ner på resultatlistan i cupen som ju omfattar fyra regattor. Caroline Fabré är ny ägare och skeppare är hennes son Robbie.

Klassen Big Boats vanns av Hallowe’en, byggd och ritad av Fairlie 1926. Hon ägs av ett irländskt konsortium. Båten har ett deplacement på 40 ton och en längd på nästan 25 m.

Klassen Classic , för båtar byggda 1951 – 76 vanns för andra året i rad av Ganbare ritad av Doug Peterson och byggd 1973 på Carl Eichenlaubs varv i San Diego.

TEXT OLLE APPELBERG

Top