Mot OS i Tokyo 2020: Nacra 17

Den här artikeln publiceras i samarbete med Skandinaviens mest kappseglingsorienterade butik One Design Center som du hittar i Saltsjö-Boo utanför Nacka i Stockholm, samt på hemsidan www.onedesigncenter.se förstås.

De 32:a sommarspelen kommer att arrangeras i Tokyo den 23 juli till 8 augusti 2021. I dagsläget är fem svenska besättningar klara; Anton Dahlberg/Fredrik Bergström (470), Max Salminen (Finnjolle), Josefin Olsson (Laser Radial), Jesper Stålheim (Laser) och Emil Järudd/Cecilia Jonsson (Nacra 17). Det här är första artikeln i en serie om OS i Tokyo. Vi inleder med att titta närmare på katamaranklassen Nacra 17 och det alldeles nyss uttagna teamet Emil Järudd och Cecilia Jonsson från KSSS.

Klassen

Nacra 17 är en katamaran som seglas av en man och en kvinna. Den är 5,25 meter lång och för dryga tjugo kvadratmeter segel på kryss och nära det dubbla på undanvinden. Klassen introducerades till OS-programmet inför Rio 2016. Sedan dess har båten modifierats. Den mest påtagliga förändringen är att centerbord och roder bytts ut mot flygande diton i form av Z- respektive T-foils. Båten kräver mer vind på kryssen för att gå upp i foilande läge, samtidigt blir den bångstyrig när det blåser för mycket. Det snäva vindregistret på mellan 6-8m/s gör att man ofta seglar båten på samma sätt som en vanlig katamaran, low-ride, med bara lovartskrovet flygande. I svag vind när båda skroven är i vattnet och blir båten väldigt trögseglad på grund av det höga motstånd som foilsen skapar. På länsen kan man få flygfart redan vid 3m/s. Topphastigheten ligger närmare 25 knop.

Besättningsarbetet

Nacra 17 är en mycket fysiskt krävande båt att segla, speciellt för gasten som drar i de flesta tamparna samt justerar balansen och farten i båten. Båten saknar kick vilket gör storskotet extra tungt. På kryssen ansvarar gasten för storen och focken sitter mer eller mindre fast. Rorsman justerar cunningham och travaren när det är riktigt mycket vind. På länsen byter man så att rorsman har storskotet och gasten gennakern. Det är också ett tungt segel att trimma, speciellt i vindar kring 5-6m/s då den skenbara vinden gör att man måste skota hem väldigt hårt. Samtidigt rör sig gasten mycket i sidled för att justera flyghöjden. Rorsmannen har ett stort taktiskt och strategiskt ansvar. Även om rollen är mindre fysiskt krävande måste man vara smidig och ha bra bålstabilitet samt god kondition för att kunna prestera på topp en hel dag. Gasten måste både vara riktigt stark och smidig, samt ha extremt bra kondition.

Emil Järudd och Cecilia Jonsson. Foto Daniel Stenholm

Status

I dagsläget har vi två satsande, svenska besättningar i Nacra 17; Emil Järudd/Cecilia Jonsson och Ida Svensson/ Marcus Dackhammar. De förstnämnda har seglat längst tillsammans och slutade fyra, bara en poäng från bronspengen, på senaste regattan i mars, tillika OS-kval. Ida och Marcus gjorde även de bra ifrån sig men lyckades inte riktigt bibehålla den höga nivån genom hela tävlingen och slutade på tionde plats.

Emil och Cissi har seglat tillsammans sedan 2018. Emil är en extremt träningsvillig seglare med klasser som optimist, 29er och 49er med sig i bagaget. Han har också seglat en hel del Moth. Cecilia har hunnit med satsningar i optimist, laser radial, matchracing och 49erFX innan hon klev ombord Nacran tillsammans med Emil. Cecilia är även hon en extremt träningsvillig seglare.

Många av stegen är redan tagna på vägen mot OS. Sverige har en nationsplats och för bara några veckor sedan, den 14 april, presenterade Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) vilket lag som skall representera landet.

Emil och Cissi, som har tagit stora kliv i sin utveckling i Nacra 17 under det senaste året, säger i ett pressmeddelande från Svenska Seglarförbundet att de kanske inte blev jätteöverraskade.

– Vi är nöjda med det vi gjort den senaste tiden och hoppades att det skulle räcka, säger Emil och fortsätter:

– Redan första dagen på EM i höstas, när vi hade vunnit första racet, så kändes det att så här ska det ju vara. Vi vet att när vi presterar på topp så är vi bland de allra bästa.

Det var på EM i Nacra 17 i månadsskiftet september/oktober 2020 i österrikiska Attersee som de fick sitt stora genombrott. Aldrig tidigare hade de ens varit topp-10 på ett stort Nacra 17-mästerskap. Men på EM slutade de på femte plats efter en fantastisk vecka där de var i ledningen i de inledande racen. Till slut landade de endast åtta poäng från bronset och 14 poäng från guldet.

– Men kanske var det redan på VM i Auckland i december 2019, när vi tog nationsplatsen till OS, som vi kände att det här kan bli något, säger Cissi och fortsätter:

– Och för oss blev det världens chans med Corona och det uppskjutna OS:et. Vi fick ett år till att träna vilket vi verkligen behövde, medan andra, som hade siktat mot OS 2020 under många år, kanske tappade sugen lite.

SOK:s verksamhetschef, Peter Reinebo, är inne på samma linje:

– Emil och Cissi verkar ha förvaltat det extra träningsåret väl. Det är kul att se att det har gett resultat, säger Peter och fortsätter:

– Vi ser en kontinuerlig utveckling för dem under de senaste två åren. Vi ser också en framtidsbåt som kan vara i den absoluta världstoppen till Paris 2024.

Nu håller vi tummarna för en fruktbar uppladdningen och en riktigt härlig och framgångsrik resa genom OS i Tokyo 2020.

– Svårt att säga vad vi hoppas på i Tokyo. Vi ska göra vårt bästa. Kanske leder det till något bra. Men Enoshima passar nog oss. Det har varit mycket snack om värmen och fuktigheten. Men det upplevde vi inte som något problem när vi var där på för-OS, säger Emil.

Missa inte klippen med Emil och Cissi nedan.

Emil Järudd och Cecilia Jonsson seglar den Nacra 17 som är den enda mixedklassen i OS.

Emil Järudd och Cecilia Jonsson direkt från OS-kvalet på Lanzarote.

One Design Center är Skandinaviens mest kappseglingsorienterade butik med världens främsta varumärken inom segelsporten. Vi kombinerar ett starkt sortiment med bra priser och ett gediget kunnande. Kolla in sortmentet på vår hemsida www.onedesigncenter.se.

Top