Låt ridån gå upp för St. Maarten Heineken Regatta
Nyfiken på hur det är att kappsegla i Karibien? Madeleine Lithvall var på plats för att bevaka St. Maarten Heineken Regatta som gick av stapeln den 6-9 mars. Här är hennes utförliga rapport. Dag 0 ägnades till stor del åt registrering och träning.
Show, spektakel, seriös kappsegling, gemenskap, fest och mångfald. Ungefär så kan man sammanfatta St. Maarten Heineken Regatta. Detta event, tillika en av Karibiens största kappseglingar, samlar seglare från hela världen för fyra dagar späckade med fartfyllda race, karibiska rytmer och gemenskap. Årets upplaga, som markerade det 45:e jubileet, bjöd på något för alla: från spännande dueller på vattnet till strandfester, spex och konserter långt in på natten.
Med sitt unika läge i hjärtat av Karibien bjuder St. Maarten på både utmanande förhållanden och spektakulära vyer. När vinden väl fyllde seglen förvandlades havet runt ön till en lekplats för både proffs och amatörer. Det är just den här kombinationen av seriös kappsegling och avslappnad karibisk atmosfär som gör regattan så speciell.
Att se flygplan landa precis ovanför huvudet är en del av "Maho Beach Experience”, en av St Maartens mest välkända turistattraktioner. Foto: Madeleine Lithvall
Vi var såklart nyfikna på hur det är att delta i den här regattan, hissade segel, startade klockan på “Island time” och seglade med under regattans alla dagar (och nätter)!
St. Maarten Heineken Regatta sticker ut med sin balans mellan seriös segling och en social atmosfär. Här tävlar amatörer och proffs på sina egna villkor, vilket gör det till en regatta för alla. Vare sig man är en erfaren seglare eller en nybörjare, finns det plats för alla i denna dynamiska regatta.
Det tyska ungdomsteamet Haspa Hamburg på registreringsdagen. Foto: Madeleine Lithvall
Regattan lockar en otroligt mångsidig grupp deltagare. I år var över 100 båtar från 28 olika nationer med, och åldersspannet på seglarna var minst sagt brett – från unga talanger till seglare som var 96 år gamla. Det är en regatta som verkligen främjar mångfald och gemenskap. På startlinjen syntes allt från snabba Volvo 70:or och Diam 24-trimaraner till charterbåtar med vita segel, Melges 24or och den legendariska svenskägda Kialoa III. Skepparen Lennart Davidsson hade tillsammans med sin besättning tränat intensivt inför tävlingen. "Vi vill delta i så många race som möjligt och lära oss mer om båten och vårt samarbete för varje regatta," berättade Lennart ödmjukt.
Full fart på bryggan innan det var dags för både seglare och “icke-seglare” att njuta av god mat, underhållning och karibiskt nattliv. Foto: Madeleine Lithvall
Men det handlar inte bara om tävlingarna. Efter varje dags race samlas både seglare och “icke-seglare” för att njuta av god mat, underhållning och karibisk nattliv. Seglare är kända för att vara ett festligt gäng och här är det lika mycket fokus på att ha kul som på själva tävlandet.
Dag 1: Around-the-Island Race ombord Kialoa III
Den 45:e upplagan av St. Maarten Heineken Regatta inleddes med besked när tävlingsledningen tidigt på morgonen meddelade att det skulle bli det ikoniska Around-the-Island Race för de flesta klasser. Med varierande vindprognoser över de kommande fyra dagarna var beslutet ett taktiskt drag för att ge de tävlande båtarna en spektakulär start på regattan.
Vi hoppade ombord på Kialoa III för att följa första dagens utmaningar på nära håll. Den legendariska 79-fots aluminiumbåten, designad av Sparkman & Stephens och ursprungligen byggd som en ketch för Jim Kilroy 1975, har en gedigen historia med deltagande i alla de stora havskappseglingarna på 70-talet, inklusive Fastnet, Sydney-Hobart, Transpac, Transatlantic, Cowes Week och SORC. Under 22 år höll Kialoa III dessutom banrekordet för Sydney-Hobart. Numera ägs båten av svenska skepparen Lennart Davidsson som köpte henne i april förra året.
Briefing inför Around-the-Island-Race ombord Kialoa III. Foto: Madeleine Lithvall
När tävlingsledningen offentliggjorde beslutet om Around-the-Island Race tidigt på morgonen, blev det bråttom i hamnen. Besättningarna samlades snabbt för att gå igenom strategier och rigga båtarna för den utmanande banan. Startlinjen sträckte sig utanför Simpson Bay och gav en spektakulär vy när de tävlande båtarna satte kurs västerut i en mix av färgglada spinnakrar och genuor. Med sydliga vindar på i snitt 12 knop blev starten en gungig resa i medsjö, där de flesta båtarna valde att hissa sina undanvindssegel redan på första länsen. Kialoa III valde dock en annan strategi och höll sig till sin genua för att säkra stabilitet och kontroll i de byiga förhållandena. Skepparen Lennart berättade: "Vi är fortfarande i en inlärningsfas med nya besättningsmedlemmar och vill minimera riskerna. Det handlar om att hitta rutinerna och segla efter vår kapacitet."
När det trycker på i byarna är det till att hänga på railen för alla 16 man. Foto: Madeleine Lithvall
Besättningen ombord på Kialoa III består av 16 personer från Sverige, Holland, de Karibiska öarna och Kanada; en mix av erfarna seglare och nykomlingar. Flera av dem har anslutit spontant under färden genom Karibien, medan andra är gäster som ville uppleva den legendariska båten på nära håll. I besättningen finns bland annat Linnea från Sverige, som köpte en 42-fots one-off i Karlstad, seglade båten till Karibien men valde sedan att lämna den i Guadelope för att hoppa på Kialoa istället. Ture från Sverige är också med ombord. Han har en bakgrund inom både skutsegling och SM i B-kanot på västkusten. Lennart själv har seglat över 13 500 sjömil sedan han tog över båten, inklusive Caribbean 600, men är ödmjuk inför konkurrensen på Heineken Regatta. "Vi tar ett steg i taget. Det här är en svårseglad båt med stora segel som kräver bra samarbete och mycket erfarenhet. Målet är att lära oss mer för varje regatta."
Under dagens race bjöd St. Maarten på omväxlande väder med både strålande sol och en kraftig squall på öns östra sida som omslöt fältet. De båtar som hade fått banan mot Anguilla lyckades undkomma det värsta av ovädret, medan de som seglade runt ön fick kämpa med både kraftiga vindbyar och regn som piskade däck och segel.
Kialoa III, hack i häl på en Class 40. Foto: Madeleine Lithvall
För Kialoa III innebar det en utmaning att hålla fart och kurs genom de stökiga vindbyarna. Besättningen jobbade frenetiskt vid vinscharna och med att justera seglen, medan Lennart höll ett vakande öga på både kurs och konkurrenter.
En av dagens mest efterlängtade dueller var den mellan Sisi och Sailing Poland, två Volvo 65:or som gick sida vid sida genom stora delar av racet i CSA1-klassen. I samma klass seglade även Volvo 70 Ocean Breeze och V62 Leaps and Bounds 2, som båda visade upp imponerande farter längst St Maartens kust.
V:65orna Sailing Poland och Sisi gick sida vid sida genom i stort sett hela regattan. Till sist var det Selma Racing — Sisi som kammade hem silvermedaljen över Sailing Polands bronsmedalj. Foto: Madeleine Lithvall
Efter en intensiv första dag blickar Lennart och besättningen redan framåt mot kommande utmaningar. Planen är att delta i Gotland Runt, Fastnet och Tjörn Runt under de närmaste året. "Det handlar om att bygga upp både erfarenhet och förtroende ombord. Varje race lär oss något nytt om båten och om varandra," sa Lennart.
För en båt med så mycket historia och en besättning fylld av ambitioner är detta bara början på en spännande resa. Stämningen ombord är förväntansfull och målet är tydligt: att fortsätta utvecklas och ta Kialoa III tillbaka till toppen av internationell havskappsegling.
Dag 2 – Bansegling och inkludering
Dag två bjöd på bankappsegling med vindar som varierade mellan 4 till 12 knop. Racingen utanför Simpson Bay och Cole Bay handlade om fart och taktik. En av dagens höjdpunkter var det nyintroducerade “Sailability”-racet, ett initiativ från Sint Maarten Yacht Club som gav unga vuxna med funktionsnedsättningar chansen att tävla på egen hand. Kappseglingen, som tog ut flera unga seglare på vattnet för första gången, blev en slagkraftig påminnelse om regattans tema för dagen: inkludering. En vårdgivare från White Yellow Cross Care Foundation beskrev att "seglarna vet att även om de har en funktionsnedsättning, finns det saker de kan göra, att de kan göra skillnad." St. Maarten Heineken Regatta är för alla och välkomnar samt erbjuder möjligheter för alla att delta.
Lätta vindar under regattans andra dag. Foto: Madeleine Lithvall
Även bland de mer erfarna lagen fortsatte spänningen. Pata Negra imponerade återigen i CSA3-klassen och höll sin obesegrade pallplats intakt. Efter ännu en seger beskrev Sam Hall från Pata Negra känslan ombord: "Även om vi fick ett bra resultat så handlade det mest om att ha roligt tillsammans som team. Vi njöt verkligen av dagen".
I takt med att solen gick ner över Port de Plaisance gick modeller från Shipwreck Shop ut längst en catwalk mitt i race village, och bjöd åskådarna på en modevisning av avslappnat Karibiskt seglarmode. När mörkret hade lagt sig och temperaturen svalnat, fylldes området av festglada seglare och lokalbor som dansade till livemusik. Band som Trilla G, Tamillia och Royalty uppträdde med allt från reggae till soca till sent in på natten.
Dag 3 – Strandhäng och närkontakt med racingen
Den tredje dagen av St. Maarten Heineken Regatta bjöd på en kombination av avslappnat strandhäng och adrenalinfylld segling. Med bilen packad körde Search norrut till Grand Case på den franska sidan av ön, en by känd för sin långa, vita sandstrand, charmiga gator och livliga atmosfär.
Den som söker ett undervattensäventyr bör anlända till Grand Case tidigt på morgonen, innan stranden fyllts av besökare. Då kan man, om man har lite tur, få hälsa på jättesköldpaddor och stora rockor som sommar intill den gamla fiskepiren. Till synes är den här fiskepiren bara en gammal stenpir, men tittar man in under pirens pelare kan man skåda ett spektakulärt färg- och ljusspel, så vackert att det gjort pirens undre delar till en av ortens kända attraktioner!
Tillsynes bara en gammal pir, men tittar man in under piren får man både uppleva ljusspel, sköldpaddor och rockor. Foto: Madeleine Lithvall
När förmiddagens solstrålar glittrade över havet började publiken samlas vid Tropic’s beach bar, där dagens Diam 24-sprintsegling utspelade sig närmare stranden än någonsin tidigare. Med kalla drycker i handen, tårna i sanden och peppande musik i bakgrunden var det svårt att föreställa sig ett bättre sätt att spendera dagen. Snabbt svepte trimaraner förbi bara några meter från land, vilket skapade en spektakulär show för både seglingsentusiaster och strandbesökare. Det sista racet för dagen blev en riktig publikfavorit när hela fältet satte kurs tillbaka mot Simpson Bay. Det var en uppseendeväckande syn att se båtarna segla iväg runt öns branta kustlinje, medan strandpubliken vinkade farväl och skålande för ännu en fantastisk dag på regattan.
Sprintsegling i Diam 24, sett från första parkett på en solstol med en paraplydrink i handen. Foto: Madeleine Lithval
Dag 4 – Ikonisk Grande Finale
Den sista dagen av St. Maarten Heineken Regatta var inget annat än ikonisk! Under den heta karibiska solen samlades både seglare och åskådare på vattnet, ivriga att se hur allt skulle avslutas. Efter en fördröjd start, medan tävlingsledningen justerade banorna flera gånger i väntan på vinden, fyllde den äntligen seglen och bjöd på äkta “champagnesegling”. Med kristallklart, turkost vatten och stabila vindar blev den sista dagen en värdig avslutning på en intensiv tävlingsvecka.
Båtarna satte kurs längs den sydvästra holländska kusten, från Cole Bay till de ikoniska stränderna Maho och Mullet Bay. Åskådarna på stranden fick sig ännu en iögonfallande show när båtarna närmade sig kusten med spinnakrarna fyllda i vinden, medan flygplan dånade in för landning på Princess Juliana International Airport precis ovanför masttopparna. Synen av båtarna som seglade förbi mot en bakgrund av landande jetplan var inget mindre än sensationell.
Actionfyllt på sista dagen av regattan. Foto: Madeleine Lithvall
På vattnet var konkurrensen hård. I CSA2-klassen fortsatte den täta rivaliteten mellan DNR, GEM och Kinship att hålla publiken på helspänn. I en rafflande avslutning lyckades Kinship knipa sin första seger för regattan, vilket inte bara var en höjdpunkt för laget utan också för publiken som följde dramatiken vid märkena.
"Det var en väldigt konkurrenskraftig dag med knepiga vindvrid. Vi låg i slutet av fältet i början men lyckades ta oss upp till toppen tack vare vindvridet! Det är en unik atmosfär här, och tävlingsledningen gör ett fantastiskt jobb med att få allt att flyta på," berättade besättningen från GEM som i slutet av dagen ändå var nöjda med sin prestation. GEM är en X-50a som sjönk till botten under stormen Irma men har restaurerats och kan nu bevisligen prestera på topp igen. Skeppare Gerhard Plaschka berättade att prestationen dock såklart har desto mer med besättningen ombord att göra, än själva båten!
Hård konkurrens och knepiga vindvrid satte många seglare på prov. Foto: Madeleine Lithvall
Två lag lyckades avsluta regattan obesegrade: Pata Negra i CSA3 och El Ocaso i CSA5. Deras fläckfria prestationer under de fyra dagarna visade på både skicklighet och erfarenhet. Steve Rigby från El Ocaso sammanfattade känslan ombord: "Vi krossade det! Det är första gången jag vinner hela regattan, och det känns helt unikt! Det här är en av de bästa seglingsupplevelserna jag haft, med goda vänner, bra vindar, grymt motstånd och en bana som bjuder på fantastiska vatten."
El Ocaso tog hem den totala segern med ett lag bestående av vänner och familj, vilket gjorde segern ännu sötare. Premiärministern för St Maarten kom i egen hög person upp på scenen för att dela ut bucklan till Steve och hans besättning.
Fältet med fyllda spinnakrar och flygplan som dånade in för landning på Princess Juliana International Airport precis ovanför masttopparna. Foto: Madeleine Lithvall
Efter dagens race fylldes Sint Maarten Yacht Club av seglare och åskådare för den omtalade Bridge Show vid Simpson Bay. Bron in till fladen är i sig ikonisk och det finns många hårresande klipp på när stora superyachter passerar den trånga kanalen. Traditionsenligt efter regattans sista race spexade teamen till det, klättrade upp i masterna, dansade och spelade luftgitarr medan publiken hejade. I en hjärtevärmande twist mitt i allt gick Kale – grinder ombord på Kialoa III, ner på knä och friade till sin Maddy, backstagstrimmer på samma båt (hon sa ja!), vilket fick hela publiken att jubla. För denna romantiska akt kammade Kialoa III hem priset för den bästa “Serious Fun Bridge Show”. Kialoa III gav också bestående intryck genom att bli snabbaste båt runt ön utan att använda spinnaker. Båten blev under dagarna minst sagt en publikfavorit, inte minst på grund av den entusiastiska besättningen och deras glädje på vattnet.
Den omtalade Bridge Show vid Simpson Bay. Foto: Madeleine Lithvall
“Det här är min tredje gång jag seglar den här regattan, första gången var för några år sedan. Då tyckte jag att regattan var ett fantastiskt socialt event och det är det fortfarande!” berättar Sam på Pata Negra.
En annan höjdpunkt var när den äldsta seglaren, hela 96 år gammal, korsade mållinjen och slutade trea i CSA2-klassen. Publiken vid prisutdelningen på stora scenen i race village brast ut i jubel när den äldre seglaren tog emot sina priser. Intill honom stod övriga familjemedlemmar och besättningsmedlemmar över 3 generationer. Segling är verkligen är en sport för alla åldrar.
Overall Winner: El Ocaso — CSA5 — Steve Rigby. Foto: Madeleine Lithvall
När mörkret hade lagt sig över det Karibiska havet fortsatte festen i Race Village. Den legendariska reggaegruppen The Wailers tog över scenen och bjöd på en konsert som fick publiken att dansa långt in på natten. När kvällens konsertvärd ropade ut "Det är söndag, och vi jobbar inte imorgon, eller hur?" svarade publiken med ett unisont "NEEEJ!". Stämningen var elektrisk, och både seglare och lokalbor sjöng med under stjärnorna.
Solnedgång över Little Bay. Foto: Madeleine Lithvall
En seriöst rolig show och upplevelse
St. Maarten Heineken Regatta är verkligen så mycket mer än bara en kappsegling. Detta är en fyra dagar lång fest som kombinerar spännande segling, social gemenskap och en autentisk karibisk atmosfär. Regattan är en av världens mest kända och lockar varje år tusentals besökare och seglare från hela världen.
Har man tid ska man ta sig till den franska sidan av ön där fina vandringsstråk leder till undangömda stränder. Foto: Madeleine Lithvall
Fem snabba fakta om St. Maarten Heineken Regatta
1. Fem dagar av fest och segling – Evenemanget pågår under fem dagar (om man räknar in registrering och “welcome party”), där själva regattan pågår under fyra av dessa. Dagarna börjar tidigt och avslutas sent på kvällen, vilket gör att deltagarna får en helhetsupplevelse av både tävling och fest.
2. Mångsidig racing – Racingen är en mix av kryss-länsbanor, fler-bensbanor och den ikoniska kappseglingen runt ön. Regattan erbjuder en stor variation av klasser, vilket gör den tillgänglig för alla typer av seglare.
3. Brett utbud av båtar – Här tävlar allt från superyachter och V70:or till charterbåtar utan undanvindssegel och Diam 24-trimaraner. En stor variation av båtar ger ett imponerande skådespel på vattnet.
4. Nattliv och fest – Efter tävlingarna varje dag tänds byn upp med barer, food trucks och lokala artister som uppträder på stora scenen. Festen pågår hela natten, så här finns gott om tid och utrymme att umgås utanför tävlingsbanan!
5. Ett spektakulärt skådespel – Från åskådarbåtar på vattnet till att njuta av utsikten över havet från St Maartens toppiga berg, vidare till stranden med en paraplydrink i handen – St. Maarten Heineken Regatta bjuder upp till show för både deltagare och åskådare. Den ikoniska bron i Simpson Bay, där båtarna seglar in efter fyra dagar av racing, är ett måste att uppleva.
Simpson Bay. Foto: Madeleine Lithvall
St. Maarten Heineken Regatta erbjuder en upplevelse som kombinerar toppklassig segling med en livlig feststämning och en unik karibisk kultur. Oavsett om man är seglare eller åskådare, så finns det något för alla att njuta av. Från de dramatiska tävlingarna på vattnet till den glada stämningen på land – detta är ett event som är seriöst roligt. Med deltagare från hela världen, en eklektisk atmosfär och spektakulära tävlingar, är St. Maarten Heineken Regatta ett evenemang som bör inkluderas i kappseglingskalendern. Det är en fest, en tävling och en karibisk upplevelse i ett. Seglare eller ej, det här är en upplevelse man sent glömmer.
Text: Madeleine Lithvall
St. Maarten Heineken Regatta är en smältdegel av kappsegling, fest och unik karibisk kultur . Foto: Madeleine Lithvall