Låt oss presentera Shamrock V

Den 5-11 oktober, mellan utmanarserien Louis Vuitton Cup (Challenger Selection Series) och Louis Vuitton 37th America's Cup, går VM i J Class av stapeln på vattnet utanför Barcelona. Båttypen var verktyget i tre America's Cup mellan åren 1930-37. Vi hade hoppats på att få se klassens äldsta båt; Shamrock V från 1930, i startfältet men tyvärr inte den här gången. Som plåster på såren tar vi en titt på hennes rika liv.

VM i J Class, J Class Barcelona Regatta, arrangeras av Real Club Náutico de Barcelona. Regattan sträcker fem dagar och planen är att segla två race per dag med start klockan 12:30. På startlinjen står Velsheda (1933), Rainbow (2012) och svenska Svea (2017).

Shamrock V, JK3, april 1930

Shamrock V, även kallad "The Queen of the J Class", är designad av Charles E. Nicholson på uppdrag av Sir Thomas Lipton till hans femte och sista kampanj med målet att utmana om America's Cup. Båten är den enda i klassen som har varit i mer eller mindre gott skick sedan första sjösättningen.

Shamrock V byggdes av mahognyplank över stålramar och sjösattes av Camper & Nicholson den 14 april 1930. Båten visade sig omedelbart snabb på den brittiska kappseglingsbanan och vann 15 av 22 regattor.

Shamrock V, även kallad "The Queen of the J Class". Foto: Waterline Media

Tillfälligt omriggad till ketch seglade Shamrock V över Atlanten till Amerika för att möta Harold Vanderbilts Enterprise i 14th America's Cup. Britterna var chanslösa. Sir Thomas Lipton lyckades därmed aldrig förverkliga drömmen om America's Cup utan dog året därpå.

Shamrock V köptes 1931 av Sir Thomas Sopwith som sparringpartner till Endeavour i kampen om The Auld Mug i 16th America's Cup. Shamrock V såldes sedan till Sopwiths flyg- och seglarkompis Sir Richard Fairey som fortsatte att optimera båten. År 1937 såldes båten vidare till italienaren Mario Crespi. År 1986 återvände Shamrock V till The Lipton Tea Company som omgående donerade båten till Museum of Yachting i Newport. En omtalad restaurering utfördes av Elizabeth Meyer 1989. Då Meyer också blåst liv i Endeavour kunde de gamla rivalerna återigen mötas på kappseglingsbanan.

Shamrock V, även kallad "The Queen of the J Class". Foto: Waterline Media

Shamrock V fortsatte tävla runt om i världen. År 2016 bytte hon ägare. I samband med den brutala och mycket omtalade kraschen vid America's Cup J Class regatta i Bermuda 2017 fick båten betydande strukturella skador och lades upp på land i Europa för bedömning. Arbetet drog ut på tiden och båten gick till försäljning. Nuvarande ägare (engelsman) hade försökt att köpa henne redan 2017 och såg nu sin chans. Förvärvet slutfördes i januari 2022 och därefter följde ett komplext restaureringsarbete.

Shamrock V, även kallad "The Queen of the J Class". Foto: Waterline Media

Den 20 maj 2024 var Shamrock V återigen redo för sjösattning. Shamrock har en permanent besättning på nio personer. På tävling kan besättningen bestå av upp till 45 personer beroende på väder och vind.

DIMENSIONER

Längd: 36,89 m
Vattenlinje: 26,84 m
Bredd: 6,00 m
Deplacement: 168 ton
Krysställ: 756,4 kvm
Spinnaker: 792,6 kvm

Shamrock V, även kallad "The Queen of the J Class". Foto: Waterline Media

Top