LYXIG CRUISER I MINIFORMAT

Du vet den där känslan när man sitter och tittar på youtube-klipp och drömmer sig bort bland gigantiska lyxkryssare, turkost vatten, vita sandstränder och vajande palmer. Det är den känslan fast i något mindre format – för att vara mer exakt 39 fot.



Najad 395 är den första helt nya båten (både skrov och däck) från Najad på 10 år. Båten är designad av Farr Yacht Design och Ken Freivokh (interiör) med ambitionen att förena funktion med lyxig cruising. Vid en första överblick ser man flera detaljer som ger båten distinktion som den svarta, breda randen som går genom hela däcket och kommer igen i vindrutan, sittbrunnsbordet samt i möblemanget en trappa ner. Däcket är så flushmonterat det kan bli och aktern riktigt bred. Samtidigt hittar man karaktäristiska element som akterpulpiten, badplattformen och det vackert utformade sittbrunnsbordet.

KONSTRUKTION

Skrov och däck är en vacuuminjicerad sandwichkonstruktion med vinylester som laminat och två olika tjocklekarav divinycell som distansmaterial. Vid kölinfästningen är laminatet massivt. Skott och bottenstock (också den vakuuminjicerad) är först limmade och därefter laminerade till skrovet. Byggmetoden ger en stark och styv konstruktion som eliminerar behovet av GRP innerliner för ytterligare bottenförstyvning.

UNDER SEGEL

Vi har tur, vindgudarna är med oss och bjuder på ost-, nordostlig vind med 25 knop i byarna och krabb sjö. Med 13 ton kan man inte förvänta sig under, samtidigt håller jämn fart och hon rör sig lätt i vågorna. På kryssen (45° TWA) gör vi 7,1 knop. Greppet är stadigt fram till att däcket börjar bli blött vilket är ett tydligt tecken på att vi behövde ta ett rev. Utan ansträngning gjorde vi 8,5 knop på öppna undanvindsbogar. Någonstans här hade jag tänkt nämna hur lätt båten känns på rodret, att man styra henne med bara fingertopparna på ratten, men det varken är den, eller gör man. Faktum är att man inte känner mycket alls. Najad erkänner att de har har problem med styrsystemet men att de arbetar för fullt med att lösa det. Frånvaron av fotstöd gör också styrningen onödigt utmanande. Överlag rör sig denna 13 ton och 39 fot lyxiga cruising-residens med relativt god fart. Nämnas bör också att hon kommer med hela knappseglingspaketet på styrkonsolen.

Läs hela texten i årets tredje nummer av Search Magazine. Prenumererar gör du här.

Top