Kappsegling i Coronans tid

Det är fredag kväll den 5 juni 2020. Startlinjen är utlagd och trettiotvå segelbåtar börjar närma sig startlinjen. Vinden är svag. Låga, grå moln driver ovanför masttopparna. Det känns mer som november än försommar. Efter månader av osäkerhet och pandemirestriktioner är det äntligen dags för start av Sandhamn Open 2020, den traditionella säsongsstarten för havskappseglare på ostkusten. Startskottet skjuts och Sandhamn Open har blivit av, men i en ny socialt distanserad form.

Den här artikeln publicerades för första gången i Search Magazine #3(79) 2020 Svensk sommar.

På KSSS var förväntningarna på säsongen 2020 höga. I februari var inte mindre än 22 kappseglingar planerade, från klubbmästerskap och Optimist-kval till Pre-Worlds för 12mR och EM för Starbåtar. Gotland Runt ska återuppstå under sitt klassiska namn efter nio år som ÅF Offshore Race. Fyra av klubbens seglare var uttagna till OS i Japan, 640 barn och ungdomar såg fram mot att gå på läger och 150 ungdomar skulle få sitt sommarjobb på dessa läger.

TeamPro4u. Foto Sofia Berglund

2020 firar klubben dessutom 190 år vilket skulle uppmärksammas med diskret pompa. Så kom Covid-19. I mars levde hoppet om en kappseglings- säsong i allra högsta grad och klubben hade planerat peppa seglare och medlemmar på båtmässan Allt för Sjön. Föreläsare var bokade, klubbmingel och prova-på-segling i bassängen utlyst. När mässan stängdes under covid-hot blev dock allvaret uppenbart, men att det skulle innebära konsekvenser för säsongens segling kändes lite långsökt, då.

Novemberskyar vid Almagrundet. Foto Sofia Berglund

Gotland Runt ställs in

Säsongens höjdpunkt, Gotland Runt, är klubbens största arrangemang och planeringen för 2020 hade pågått hela hösten. Namnbytet har betytt mycket arbete med ny logotyp och nytänk när det gäller samarbeten med klubbens kommersiella partner. Nu fick planering och projektering av race village och aktiviteter stå undan för riskanalyser utifrån Folkhälsomyndighetens föreskrifter och allmänna råd. KSSS Race Management Team förde dialoger direkt med Folkhälsomyndigheten, med Polisen, Svenska Seglarförbundet och World Sailing (Internationella seglarförbundet). Evenemanget Gotland Runt samlar inte bara nära tvåtusen seglare. Besökarantalet i race village på Skeppsholmen kan räknas i många tiotusental och tusentals åskådare samlas på kajerna i Stockholm och på strategiska platser längs banan. Prisutdelning och regattamiddag i Sandhamn har traditionellt sett inte direkt präglats av social distansering. Tvärtom, nyckelorden har varit hög stämning och blandat umgänge. Hoppet att pandemin skulle ge vika levde länge och många varianter av seglingen utvärderades men till slut var beslutet att ställa in Gotland Runt oundvikligt. Att genomföra en tävling med tusentals deltagare och besökare framstod allt mer som oansvarigt. Det fanns också en överhängande risk att haverier skulle ta samhällets resurser i anspråk, resurser som så väl behövs i kampen mot pandemin. Ett bantat Gotland Runt är inget Gotland Runt. Men hur var det med Sandhamn Open?

Baccant med MagnusAdelcreux och Jesper Sioberg. Foto Sofia Berglund

Kan Sandhamn Open ändå genomföras?

Traditionellt är Sandhamn Open det stora genrepet inför Gotland Runt, en shake down för att trimma båt och besättning på havet och på delar av Gotland Runts bana. Håkan Andersson, seglingsledare och sammankallande för Gotland Runts och Sandhamn Opens tävlingsorganisation.
– Tidigt insåg vi att årets Sandhamn Open inte skulle likna tidigare års tävling men att det som var möjligt var att genomföra en kappsegling för shorthanded besättningar. Vi behövde dock vidta en rad åtgärder för att minska risken för smittspridning. Det innebar att vi måste gå utanför de rutiner och program vi vant oss vid under flera år. Kravet på social distansering gjorde att vi tog till digitala hjälpmedel i större utsträckning än vi är vana med. Flera av de rutiner och metoder vi prövade i årets Sandhamn Open kommer vi att ta med oss till kommande tävlingar. Dels för att de förenklar, men också för att de i vissa fall förstärker det sportsliga genomförandet.

Starten av Sandhamn Open gick i lättvind och regn. Foto Sofia Berglund

En konsekvens för att minska smittrisken var att begränsa antalet båtar. Flera av de anmälda båtarna var rutinerade shorthanded- seglare, men det fanns flera som tog tillfället i akt att prova på denna slimmade form av havskappsegling. Som till exempel Magnus Adelcreuz och Jesper Siöberg med SK75:an Bacchant. Nu kan man väl utan att överdriva tycka att segla en nära 20 meter lång, 12,5 ton tung skärgårdskryssare, byggd 1936 på två är en utmaning.
– Det gick jättebra, säger Magnus. Jag trodde faktiskt att det skulle vara tuffare. Visst är
det utmanande att på två man gippa 167 kvadratmeter gennacker eller skifta segel på ett smalt skärgårdskryssardäck i havssjö. Men det gick jättebra Att få komma ut på havet med den här typen av båt fungerar. Och det var jättekul, trots vindar över 13 m/s och märkliga vågor. Under en period kryssade vi i grov medsjö för att senare hamna i något där det kändes som om vi flöt mitt i en kokande häxkittel.
– Jag vill också säga att jag är djupt imponerad över hur man genomförde kappseglingen. Banan var perfekt. Vi seglade exakt 100 distansminuter och kom i mål ett par timmar innan den verkligt hårda vinden anlände. Alla kringarrangemang, servicen och säkerhetsarrangemangen: toppen. Och jag vill verkligen uppmana alla att prova den här formen av segling oavsett båttyp. Shorthanded är jättekul.

Coronasäker säkerhetskontroll. Foto Sofia Berglund

I resultatlistan hamnade dock inte Magnus och Bacchant på topp. Seglingen avgjordes i SRS och det blev rutinerade Patrik och Emil Forsgren (Team Pro4u, First 36.7) med som knep förstaplatsen Mikael Widmark och Mats Beckman (Pingu, Arcona 430) med. Trea blev Torbjörn och Harald Gärdek (Warpath, Farr 40) seglad av. Av de 32 startande valde ett antal båtar att bryta på grund av materialproblem under natten.

Sandhamn Open 2020 blev en lyckad men annorlunda regatta. Trots att seglarna inte fick tillfälle att träffas och umgås vare sig före eller efter racet genomfördes regattan på ett sportsligt och säkert sätt. Att inte kunna diskutera slag, gippar och timglas i barhänget efteråt blev priset för att genomföra en tävling. Men de flesta var nog eniga om att det var det värt i utbyte mot att sträcka ut på havet i rättvis kamp. En inställd kappsegling är ingen kappsegling.

Tävlingsledningens kommentar om banan

Planen var att lägga en bana norrut från Sandhamn. Under veckan visade prognoserna på starka vindar från ost vridande till sydliga, till det även kraftigt regn och ökande sjöhävning. Beslutet blev då att lägga en banan mot vinden och nå Kopparstenarna som låg längst bort på banan före det att vinden och regnet slog till. Jag väntade in i det sista att lägga banan för att få de senaste uppdateringarna och se när 28-30 knops vindarna skulle röra sig norrut. Jag blev därför väldigt förvånad att min största utmaning i samband med starten inte var hård vind utan dimma. 2-3 timmar före start var sikten nere på 200-300 meter. Kunde vi starta? Men som i ett trollslag upplöstes molnen timmen före start. Första startgruppen gled fint över linjen men när andra startgruppen linjerade upp sig började det regna och vinden dojjade ur. Var var den starka vinden som vi befarat kunde sätta käppar i hjulet för racet? Som tur var byggde vinden upp igen succesivt. Efter en mörk, kall, blåsig och regnig natt vände båtarna under tidiga morgontimmarna norrut för målgång vid klassiska Skanskobb strax utanför Sandhamn.

Hälsningar Håkan Andersson, Seglingsledare

Top