J/Boats nya 40-fotare
J/40 är den senaste modellen från J/Boats. Båten är designad för seglaren som söker en funktionell båt med hög prestanda som är lätt att hantera. Kombinationen av elegans, funktionalitet, komfort och seglingsglädje gör att J/40 passar ett brett spektrum av seglare; från cruisande semesterfirare till inbitna kappseglare.
Det är samma gäng som ligger bakom J/112E, J/122 och J/45. Varvet vill inte placera båten i ett speciellt fack, istället kommuniseras mångsidighet (fritt översatt från pressmeddelande):
"Glädjen att segla och spänningen att styra en välbalanserad och stabil båt med hög prestanda är en del av vårt DNA. J/40 faller inte inom en speciell kategori eller regel. Liksom äldre systrar är J/40 designad för att smidigt ta sig fram i vågor, med fingetoppskänsla på rodret. Det enkla men mångsidiga segelplanet tillåter nästan vilken segelkombination som helst (bara stor, bara focl, revad stor med innerfock et c). I sammanhanget har man förstås inte bara bekväm cruising i åtanke, utan också kappseglingar som Rolex Fastnet, Newport- Bermuda, Transpac och Chicago-Mac."
"Familjsegling har varit kärnan i J/Boats sedan den första J/24:an lanserades 1976. Ju lättare en båt är att segla, desto fler seglingstimmar får man. På nya J/40 leder alla segelkontroller till den stora sittbrunnen, utrustad med sex optimalt placerade vinschar för snabb åtkomst. Storseglet är den primära motorn. Reglagen (storskot, akterstag och travare) sitter inom räckhåll för rorsman. Den lilla focken (icke överlappande) gör det lätt att slå med bättre sikt och minre skot att trimma jämfört med en överlappande genua. För extra prestanda på undanvinden är båten utrustad med peke i kolfiber för asymmetrisk spinnaker eller ett code-segel på rulle."
"J/40 är designad för att segla i förhållanden där många båtar måste ta till motorn. Med storsegel och code, i vindar på mindre än 8 knop, menar J/Boats att båten mer eller mindre närmar sig vindens hastighet. Skrov, köl och roder genererar minsta möjliga motstånd, vilket i sin tur resulterar i mycket effektiv bränsleförbrukning."
"Seglare spenderar mer tid i sittbrunnen än någon annanstans på båten. Att detaljerna sitter rätt är avgörande. Sittbrunnen är central för både segling och komfort (livet ombord). För mycket fokus på det ena, ger oönskade konsekvenser för det andra. Ett vanligt exempel på moderna båtar är dålig sikt för rorsman. J/40:an erbjuder 360 graders sikt från rodret."
"Inredningen och stylingen är signerad Isabelle Racoupeau i samarbete med J/Composites och inspirationen är hämtad från J/45. Standardlayouten är idealisk för en större familj eller besättning. Layout nummer två lägger större vikt vid förvaring och riktar sig mot besättningar som seglar långt."
"J/40 byggs på J/Composites. Det är den enda 40-fotaren på marknaden som är vakuuminjicerad från "topp till tå"; skrov, däck, struktur och huvudskott, vilket ger exceptionell styvhet och optimal styrka i förhållande till vikt, utan att ge avkall på komfort."
Vi rundar av med några enkla data från specifikationen.
Längd: 12,47 m
Vattenlinje: 11,70 m
Bredd: 3,86 m
Deplacement: 7 665 kg
Djup (standard): 2,2 m
Kölv: 2 900 kg
Motor: Volvo Penta 50hp SD