Hur vet jag när det dags att testa säkerhetsutrustningen?

Christina Frii på www.seapax.se har arbetet med tekniska kläder och sjösäkerhetsprodukter i mer än 30 år. Hon har utrustat besättningar som ska segla jorden runt, de som ska havskappsegla eller bara vara ute över helgen. Här ger hon tips om hur man kan tänka när det gäller service på sin säkerhetsutrustning.

Båten servar de flesta av oss varje år, den får ny bottenfärg, vi putsar och fejar med skrovsidorna et c. Vi går igenom riggen innan vi mastar på och kollar så att allt är okej inför kommande säsong. Omvänt vet vi att vi behöver konservera motorn när vintern är på gång och vi inte längre ska använda vår båt.

Det är samma sak med utrustningen, den behöver också lite omtanke mellan varven för att den ska fungera. Här kommer mina bästa tips för en säker sommarsäsong:

Flytvästen

Flytvästen behöver provtryckas varje år så man vet att den håller lufttrycket och är hel. Den behöver även en ny cartridge (den ofta svarta cylindern inne i västen) när sista datum är passerat, vanligen vartannat år. Kolsyrepatronen behöver kontrollvägas så den har tillräckligt med kolsyra för att blåsa upp västen. Västar som är mer än 10 år är inte godkända inom yrkestrafiken, som också behöver inspektionscertifikat årligen på sina västar.  En servicestation kan hjälpa dig med det praktiska. 

Livflottar

De flesta varumärken servas vart tredje år (SOLAS årligen) och då kontrollerar man lufttryck och att flotten är hel. Man kontrollerar även nödutrustningen så den är i gott skick. Den ompackas och vakuumförpackas. Har man en livflotte vill man ju att den ska fungera. Tänkvärt kan även vara att välja en självrätande flotte när man en dag ska byta, det är inte det enklaste att vända en flotte i hårt väder om den hamnar fel vid utlösningen.

Räddningsdräkter

Har du en torrdräkt eller räddningsdräkt ombord behöver den kontrolleras så muddar och tejpade sömmar håller tätt. De kan också lämnas till en servicestation för trycktest och kontroll.

PLB/MOB1/Epirb

Kolla dina enheter varje år. Tryck på testknappen så enheten fungerar som den ska om du hamnar i skarpt läge. Batteritiden kan variera mellan olika enheter. Kolla i din instruktionsbok eller fråga närmaste återförsäljare. 

Nödraketer

Hur är det med sista förbrukningsdatum? Har det passerat kan du inte vara säker på att de fungerar som de ska. Det vore mindre kul om man hamnar i en nödsituation och verkligen behöver dem. Gamla lämnas till närmaste Polisstation som tar hand om dem enligt återvinningscentralen. Tänk också på att förvara dem torrt, gärna i en rejäl plastförpackning, det brukar följa med om man inhandlar en blandad nödsats. Numera finns även elektroniska nödbloss som är ett bra alternativ ombord.

VHF och AIS

Sätt på dina enheter när du sjösatt och kolla att de fungerar. Din bästa trygghet är att hela besättningen har kunskap och kan använda dem.

Bottenpluggarna

Fungerar bottenpluggarna som de ska? Gör en extra kntroll, det finns nya moderna varianter som fungerar ännu bättre.

Nödrodret

Hur är det med nödrodret, är det med ombord, fungerar det praktiskt om något händer? Vet alla ombord var det finns?

Brandsläckaren

Kontrollera så brandsläckaren är i brukbart skick. Är den tillräcklig för din båt? Motorrumsuttaget är ovärderligt vid brand i motorrummet. Dags att komplettera?

Gummijollen

Jollen räknas egentligen inte till sjösäkerhetsutrustningen, men den kan ställa till trubbel ombord. Efter många år i solen kan limmet börja lossna och jollen kan bli en otrevlig upplevelse när delarna faller isär.

Är du nyfiken på hur man testbadar med säkerhetsutrustning? Det tar jag upp i nästa nummer, håll utkik!

Snart sommar, seglarhälsningar Christina

Top