Gör verklighet av drömmen – Paul Tetlow tipsar
Varje år i november riktas blickarna mot Gran Canaria och Las Palmas som stått värd för Atlantic Rally for Cruisers sedan starten 1986. Men aktiviteterna pågår året om, inte minst under vår och försommar. Arrangören World Cruising Club (WCC) stöttar och hjälper rallyister oavsett i vilket skede de befinner sig. Här bjuder Paul Tetlow, VD för WCC, på några väl valda tips om hur man bäst förverkligar drömmen om att kasta loss.
World ARC håller just nu till i Stilla havet medan ARC Europe utforskar Azorerna och ARC Portugal laddar inför Biscaya. Är du en av dem som drömmer om att segla långt och länge? Då är Bluewater Öppet Dag på Bullandö Marina lördagen den 15 juni ett måste. Utan kostnad får du ta del av ett program späckat med inspiration, erfarenhet och kunskap. Dessutom kommer Paul vara på plats.
Den här artikeln publiceras i samarbete med World Cruising Club.
Paul Tetlow, VD för World Cruising Club (WCC). Foto: World Cruising Club
Paul Tetlow är lika passionerad seglare som kvalificerad skeppare. Han har en gedigen seglingsbakgrund som sträcker från cruising med familjen till den brittiska flottan. Efter sex år som evenemangsansvarig för World ARC (2008-15) tog han sig an St Katharine Docks Marina i London för att i augusti 2022 återigen kliva in i WCC:s organisation, den här gången som VD. Paul menar att planering och förberedelser är A och O.
– En längre seglats är ett projekt och en bra start är att skissa upp processen (Paul understryker att den kan se väldigt olika ut från seglare till seglare). En bra start är att sätta upp en tidsplan, kanske till och med bestämma datum för avfärd. Vad krävs fram till dess? Har man ingen båt startar processen där. Hur ser valmöjligheterna ut? Är man redan ägare till en lämplig båt handlar det om att utrusta den för en annan typ av cruising än man har ägnat sig åt tidigare.
Atlantic Rally for Cruisers. Foto: World Cruising Club
När man väl har fått ordning på process och tidsplan är det dags att börja utforska och undersöka.
– Det finns mängder med information där ute, goda idéer, men också mindre goda idéer, eller idéer som inte nödvändigtvis passar just dig, berättar Paul och fortsätter:
– Ta till exempel segelgarderoben. En besättning om fyra personer i god form, smidiga och starka, som mer än gärna hanterar många segel och segelbyten har utan tvekan andra preferenser jämfört med besättningen ombord en båt som seglas shorthanded där god sömn är mycket viktigare än hög fart.
När man väl tillägnat sig nödvändig information och anpassat den efter egna specifika förutsättningarna, behov och önskemål menar Paul att några väldigt viktiga pusselbitar fallti på plats.
– Om man följer en mer formell process är risken mindre att man missar något. Det finns en tendens att lätt bli exalterad över smådetaljer som har mindre betydelse för helheten, för att istället missa någon av de större som kanske i stunden upplevs mindre kul men är ack så betydelsefulla.
Paul är väl medveten att arbete mot startlinjen är digert. Speciellt i kombination med andra ansvar som arbete, familj och vänner samt eventuella besättningar.
– Utmaningarna är många. Samtidigt vet jag med säkerhet att goda och noggranna förberedelser gör drömmen väldigt mycket mer njutbar.
Alla som är anmälda till ett rally i WCC:s regi får en omfattande handbok som täcker i princip allt man behöver tänka på inför sin långsegling.
– Man kan i princip skräddarsy förberedelserna utifrån handboken. Vidare ger den information om destinationerna som gör det lätt att planera, men också lätt att lösa eventuella problem på plats. Det finns också trevliga tips på aktiviteter bara för nöjes skull, berättar Paul.
Glada miner ombord katamaranen Faros 2023. Foto: World Cruising Club
WCC har som målsättning att finnas med och stötta längs med hela resan, från tanke till genomförande. Och för att klara det har de ett permanent team om sju personer i Cowes, samt ett team ute på de olika destinationerna som kan variera mellan 4 till 24 personer.
– För närvarande har vi ett par i Tonga som tar hand om vår World ARC-flotta. Vi har fyra personer på Azorerna som först skall ta emot flottan från Bermuda, för att sedan segla tillsammans i skärgården innan det är dags att ta sikte på Portugal. Under startveckan av ARC:en är vi många fler, och det behövs med tanke på alla förberedelser och evenemang som pågår där.
Färska grönsaker och frukt är välkomna inslag på menyn. Foto: World Cruising Club
Avslutningsvis frågar vi Paul hur långt i förväg han rekommenderar att man som deltagare anmäler sig.
– Vi uppmanar alltid folk att anmäla sig för att därefter se vad som är möjlighet och inte, berättar Paul och fortsätter:
– Det finns en väntelista till ARC:en. Anledningen kan vara att det är fullt, eller att just din båt faller utom ramen för de platser som är lediga i marinan. Det är marinaplatserna som är flaskhalsen, alla andra funktioner kan vi anpassa. Och det är inte ovanligt att planer ändras. Vi har till exempel ett par lediga platser just nu till årets Atlantic Rally for Cruisers som startar den 24 november, men de brukar försvinna fort, avslutar Paul.
World Cruising Club grundades av Jimmy Cornell 1986 och drivs av ett team från Cowes med Paul och Suzana Tetlow i spetsen.
Besättningen ombord svenska Meltemi 2023. Foto: World Cruising Club