Framtiden för World Match Racing Tour

Redan i höstas nåddes vi av nyheten att Håkan Svensson skulle sälja World Match Racing Tour, men sedan dess har det varit tyst både från Aston Harald och de nya ägarna, men igår fick vi äntligen lite klarhet i vad som kommer hända med Touren och det världsmästerskap som uteblev. 

World Match Racing Tour, som officiellt sett har stått under nytt ägandeskap sen 1 januari, meddelar att man kommer förlänga 2018 års säsong då försäljningsprocessen drog ut på tiden och den final som skulle seglats i November i Kina inte blev av. Finalen kommer istället att äga rum under GKSS Match Cup Sweden 3-7 juli på Marstrand, man kommer att segla M32 och eventet har fått VM-status av World Sailing.

Världsmästerskapet som aldrig blev av… 

Beslutet om att förlänga säsongen togs då flertalet team och intressenter ville få ett riktigt avslut på föregående säsong. James Pleasance, Executive Director WMRT förklarar “Teamen som deltog i Touren förra året gjorde det för att vinna VM. Sen såldes Touren innan en final han äga rum och därför har vi förlängt säsongen för att kunna utse en världsmästare. Marstrandseventet har alltid varit en höjdpunk på Touren och vi är så glada att de arrangerar detta VM med oss”

De 12 bäst rankade lagen på Touren kommer att få en inbjudan till tävlingen, däribland den regerande världsmästaren Torvar Mirsky (AUS), och de tidigare världsmästarna Phil Robertson (NZL) och Ian Williams (GBR). 

En som ännu inte vunnit VM-guld är den nuvarande Tourledaren Nicklas Dackhammar, som sa så här “ESSIQ Racing Team ser verkligen fram emot finalen i Juli. Trots att vi just nu leder, är det en ‘winner takes all’-tävling, så vi kommer behöva göra vårt yttersta. Men vi kan segla M32 och vi kommer vara på hemmaplan på Marstrand, så förhoppningsvis ger det oss en fördel” 

Framtiden för WMRT 

Som en konsekvens av att man valt att förlänga föregående säsong kommer man släppa ett schema där Touren 2019/2020 börjar senare i höst. “Om vi blickar framåt är det WMRTs nya ägares ambition att ta tillbaka tävlingen till sina rötter så att vi i framtiden får se ett format som mer liknar det vi såg innan Aston Harald köpte touren” skriver WMRT i det pressmeddelande som gick ut 20 mars. 

“World Match Racing Tour grundades på enkla premisser: att skapa en bredd i världsklass genom att bringa samman en rad existerande event i en och samma serie. Varje tävling styrs individuellt men gagnas av att vara del av en global struktur av visibilitet och partnerskap - så att summan blir större än delarna” förklarar James Pleasance, och fortsätter “Vår plan är att ha 8-10 Championship Level Events per år och att generera finansiellt värde till både seglare och sponsorer genom internationell mediabevakning och prispengar”

Tourens tidigare ägare Håkan Svensson ser optimistiskt på framtiden:

"Det ser ut som att de har ett bra upplägg på gång, men sen är de, vilket är förståeligt, bekymrade över att segling kostar pengar, precis som alla andra. Vårt största problem är att vi är en marginell sport med ovanligt höga kostnader och fatalt små intäkter" och tillägger  "Det ska bli fantastiskt kul att få ett VM på hemmaplan, och förhoppningsvis kommer vi få se spektakulär segling både på Marstrand och framöver"

Top