Från cirkus till hållbara transporter

När cirkuskarriären kändes gjord köpte vännerna Wille Christiani och Oskar Hejll en replika av ett brittiskt segelfartyg från 1776. Nu driver de seglingsverksamhet från Bretagnekusten i Frankrike och erbjuder både traditionell segling och hållbara godstransporter.

Seglingssäsongen är på ingång och det luktar tjära och linolja i hamnen i Douarnenez. Värmen anas i vindarna från havet och det är febril verksamhet runt det tremastade segelfartyget Grayhound. 

– Ja, det är full fart just nu. Ett nytt bogspröt är snart på plats, årorna till våra små ekor renoveras och lackas. Nya vant monteras med traditionella metoder. Sen ska i princip allt på skeppet smörjas, tjäras och linoljemålas, fixas och städas. Det är vårrustning helt enkelt och det är kul, säger Wille Christiani. 

Grayhound i Antigua. Foto: Wille Christiani / Grayhound Ventures

Grayhound är en replika av ett brittiskt segelfartyg från 1776. Foto: Wille Christiani / Grayhound Ventures

För kollegorna och vännerna Wille Christiani och Oskar Hejll är det fjärde säsongen sedan de köpte Grayhound Ventures, ändå känns det enligt Wille lite som en premiär. 

– Covid19 slog till precis när köpeavtalet var påskrivet för tre år sedan och lamslog alla planer. Vi tvingades tänka om. Vi seglade henne ändå och vi hade några betalande gäster men det blev väldigt haltande. Under Covid-åren har vi istället genomfört de renoveringar som vi tänkte göra längre fram. Vi har byggt om salongen och gjort flera inredningsförbättringar för seglingsgästerna, förklarar han.

Wille Christiani och Oskar Hejll. Foto: Martin Lundström

Grayhound erbjuder seglingsäventyr och godstransporttjänster, allt med fokus på hållbarhet och miljö. Det går att boka allt från dagsturer till flerdagarsseglatser i områdena runt kusterna och öarna i Bretagne, Cornwall, Hebriderna i Skottland och längst den portugisiska kusten. Korsningar över den Engelska Kanalen, Biscaya Bukten och Atlantseglingar till Karibien. 

– Våra gäster är primärt hungriga seglingsentusiaster som har intresse för traditionellt seglande. Människor som vill hitta alternativa och miljövänliga äventyr. Åldersmässigt är gästerna mellan 25 och 55 år men alla är välkomna på våra seglingar, från barn till pensionärer. Du behöver inte ha någon seglingsvana, det lär vi ut under tiden vi seglar. Det är som en all-inklusive upplevelse hos oss - fast utan internet, säger Wille och ler.

Lunch på "railen". Foto: Wille Christiani / Grayhound Ventures

Innan Wille och Oscar köpte fartyget 2020 drevs det av det brittiska paret, Marcus och Freya Pomeroy-Rowden, som även byggde båten 2012. Grayhound är en kopia i skala 5:6 av ett tremastat brittiskt tull- och smugglarfartyg som byggdes 1776 i Cawsand, Cornwall. 

– Vår Grayhound har en kategori 0-licens för resor över hela världen, vilket är unikt för sådana här träbåtar. En 33 meter lång skönhet gjord av trä och när alla 8 segel är hissade forsar hon fram i 12 knop. Hon är dessutom utrustad med två fungerande kanoner. Ifall vi skulle stöta på pirater när vi korsar Atlanten nästa år, skrattar Wille.

Ruffen. Foto: Wille Christiani / Grayhound Ventures

Pentryt. Foto: Wille Christiani / Grayhound Ventures

Både Wille och Oskar kommer från cirkus- och underhållningsbranschen i Sverige och hade redan innan Grayhound levt ett liv som i mångas ögon inte räknas till normen. Oskar är skådespelare, maskmakare och rekvisitör. Wille är utbildad cirkusartist och clown och har en bakgrund från Clowner utan gränser. Han startade 2005 punkcirkusgruppen Burnt Out Punks och turnerade med den runt hela Europa.  

– Efter många år som konstnärlig ledare och artist i Burnt Out Punks hade jag nått en punkt i min karriär där det var svårt att hitta nästa steg. Kulmen för mig var ett projekt som tog oss till Grönland och Nuuk, där satte vi upp Grönlands första och största utomhusshow. Efter det projektet började en idé om att segla till Grönland att ta form. Nu har vi fartyget i alla fall, förklarar Wille.

Salongen. Foto: Wille Christiani / Grayhound Ventures

Koj. Foto: Wille Christiani / Grayhound Ventures

Wille är uppvuxen med segling och har seglat på fritiden runt om i Stockholms skärgård. 

– Men att ta steget från att vara hobbyseglare i Östersjön till att segla ett 33 meter långt skepp på Atlanten är ganska stort. Därför har vi på Grayhound en professionell besättning anställd. Totalt har vi en besättning på fem; kapten, kock, två vaktchefer, samt en matros. Sen är såklart våra gäster med och seglar. Det är själva grejen med att segla med oss. Man är delaktig i allt; navigering, styra, hissa och reva segel, planering och trimning av segel. Alla ska känna att de varit med och bidragit till en fantastisk seglingsupplevelse, säger Wille.  

– Vår segling är dessutom perfekt för mindre företag som vill ha en annorlunda och miljövänlig upplevelse. Det lagarbete och den laganda som måste finnas på en segelbåt är perfekt för företag som vill få ihop sitt team till en stark grupp, fortsätter  Wille.

Grayhound i sitt esse. Foto: Wille Christiani / Grayhound Ventures

Förutom seglingsgäster på båten så satsar Grayhound på hållbara godstransporter. I takt med att världens befolkning och den globala handeln fortsätter att växa, har moderna fraktmetoder blivit en betydande bidragande orsak till klimatförändringarna.

Grayhound erbjuder inte bara charter, utan också hållbara godstransporter. Foto: Wille Christiani / Grayhound Ventures

– Faktum är att den moderna motorsjöfarten står för cirka två procent av världens totala utsläpp av växthusgaser. Därför känns det bra att kunna vara med och erbjuda alternativa och traditionella fraktsätt medelst segel. I juni kommer vi till exempel att frakta portugisisk olivolja, vin och ris från Penzance till Plymouth. Så har man något som man vill frakta på ett extremt miljövänligt sätt så är det bara att höra av sig, uppmanar Wille.

Så här kan det se ut när Grayhound lastas. Foto: Wille Christiani / Grayhound Ventures

Så här kan det se ut när Grayhound lastas. Foto: Wille Christiani / Grayhound Ventures

Top