En känslosam vecka, men det är dags att gå vidare

PM Volvo Oceran Race 

Mörbultade, blåslagna, oroliga, glada – ord som seglarna använde för att beskriva Round Britain and Ireland Race. Alla känslor fanns med under den berg- och dalbana vi såg förra veckan. Men vad händer nu?

Seglarna i Abu Dhabi Ocean Racing har haft lätt att dra på smilbanden den senaste veckan efter sin nästintill perfekta insatts i kappseglingen runt de brittiska öarna.

De vann tävlingen, krossade banrekordet för enskrovsbåtar och räknas nu av många som en favorit i den tolfte upplagan av Volvo Ocean Race. För lagets skeppare Ian Walker blir det tredje gången gillt i tävlingen efter två varv runt jorden med båtar som inte varit tillräkligt snabba. I vanlig ordning är Walker coolheten själv.

– Det finns många områden där vi kan bli bättre, sa han ödmjukt när laget seglade in i Cowes efter målgången men leendet på hans läppar berättade en annan historia.

– Det var ett fantastiskt race och ett grymt resultat men vi fokuserar alltid på Volvo Ocean Race och våra förberedelser fortsätter med det målet i sikte.

Den enda nackdelen för Abu Dhabi och deras brittiska skeppare är att lagmedlemmarna Justin Slattery och Phil Harmer råkade ut för relativt svåra skador under den 1800 sjömil långa kappseglingen. Samtidigt hade de ett par tekniska problem med sin Volvo Ocean 65:a Azzam.

Dongfeng Race Team och Iker Martinez spanska lag spenderade större delen av sina fem dagar runt brittiska öarna i jakt på Azzam och slutade till slut trea respektive tvåa över mållinjen. Ett imponerande resultat av Dongfeng Race Team, som seglade med fyra kinesiska seglare som är nybörjare inom havskappsegling.

Men inget lag har legat på latsidan under den gångna veckan. Samtliga team har genomgått en säkerhetskurs med bland annat brand- och överlevnadsövningar. Kursen är ett krav för att få ställa upp i jordenruntkappseglingen. Såhär summerade Dongfengs besättningsman Jiru ”Wolf” Yang kursen: “Wow! Det var två av de mest intensiva dagarna i mitt liv, och antagligen de nyttigaste men jag hoppas att jag aldrig behöver få användning för det jag lärt mig”.

Iker Martínez adderade till sin säkerhetsträning efter att ha deltagit i de två senaste upplagorna av Volvo Ocean Race och man kan anta att hans tankar stundtals gick till lagets båt som ännu inte döpts. Det spanska lagets titelsponsor bör namnges inom tre veckor. Samtidigt har de tre platser i besättningen att fylla och ännu inte utsett en Onboard Reporter.

Team Alvimedica tog fjärdeplatsen i förra veckans möte mellan fem Volvo Ocean 65:or, 10 minuter före Team SCA. Tävlingen var en tuff uppladdning och enligt Alvimedicas unga skeppare Charlie Enright var prövningarna i det skiftande vädret ett bevis på lagets styrka.

– Tuffa förhållanden och svårnavigerade vatten är bra karaktärstest och det blev tydligt att vi har en bra samling karaktärer ombord, säger Enright.

Tävlingen och säkerhetsträningen var en väckarklocka för Team SCA men lagets Abby Ehler tror att det hela var till deras fördel och en bra förberedelse inför det stora racet.

– Att träna i de värsta förhållanden man kan tänka sig gör att man förstår hur tufft det är. Man kan inte höra eller se varandra på grund av huvorna på överlevnadsdräkterna och man lär sig mycket om hur det skulle kännas under de omständigheterna, säger Ehler.

Team Brunel deltog inte i Round Britain and Ireland Race men följde noggrant de fem konkurrenter som tävlade. Det sjunde laget på startlinjen, Team Vestas Wind, jobbade i veckan för fullt för att sjösätta sin nya båt och enligt rapporer från laget går allting hittills enligt planen.

Top