Deltagarna gör sig redo för storm - en updatering från Route du Rhum

De 123 startande i Route du Rhum verkar ha funnit sin rytm efter ett dygn av den 3542 sjömil långa resan på väg mot Guadeloupe.


Några av de mest uppmärksammade båtarna inför start har fått problem, bland annat Seb Josse och Thomas Coville i Ultimeklassen och Jérémie Beyou ombprd på Charal, den nyaste av de 20 startande IMOCAorna, men majoriteten av båtarna har gjort snabba framsteg på väg över Atlanten.

Efter passage av den franska ön Ushant ställs skepparna inför valet hålla en sydlig kurs eller gå norr och runda ett begränsningsområde. ett val som Alex Thomson ombord på Hugo Boss var ensam i IMOCAklassen om att göra – och det verkar ha lönat sig. Thomson leder just nu, 30 timmar efter start, klassen 13 sjömil före jagande Vincent Riou.

Bakom IMOCAfältet hittar vi Class40, och klassen verkar bli exakt så tuff som förutspått: endast 15 sjömil skiljer de 7 första båtarna där franska Yoann Richomme just nu har en knapp ledning.

Även amatörklasserna Rhum Multi och Rhum Mono rör stig stadigt framåt, trots att ett fåtal av båtarna väljer att söka skydd i Brest och andra hamnar runt om i Bretagne för att vänta ut den storm som förväntas rulla in de närmsta dagarna.

Den första båt som fick problem var Seb Josse ombord på Ultimetrimaranen Maxi Edmond de Rothschild, som stannade abrupt i gryningen efter att ha forsat fram i 25-30 knop. Fransmannen kom upp på däck för att upptäcka att en stor del fram på styrbordskrovet hade brutits av. Det är en stor besvikelse för den favorittippade fransmannen ”Vi vet inte om vi råkat stöta i något” sa Cyril Dardashti som driver Josses kampanj ”Det tekniska teamet är på väg till la Coruna för att hjälpa till att säkra båten, Seb är lugn och utom fara, men vädret håller på att bli värre”

Näst på tur att råka illa ut var en annan fransman, Thomas Coville ombord på Ultimen Sodebo som verkar ha strukturella problem med  främre beamsen så även han är på väg till la Coruna.

Efter dessa tidiga bortfall leds Ultimeklassen nu av François Gabart ombord på Macif, men han uppvaktas av Françis Joyon på IDEC Sport, bara 31 sjömil bakom.

Den svenska deltagaren Mikael Ryking berättar såhär i sin första rapport ”Starten gick bra. Det va en fin halvvind med perfekta förhållanden. Jag hade lite problem med min furling kite och kunde bara segla på fock och stor, och även om jag rörde mig bra på det, rörde de andra sig snabbare. Det var såklart frustrerande eftersom jag halkade efter. Jag lyckades göra en temporär lösning som gjorde att jag kunde hissa när vinden minskade, men tvingades ta ner seglet när vinden ökade igen. Det är såklart dåligt för mina möjligheter att placera mig bra i tävlingen men jag måste segla lite konservativt med tanke på det hårda väder som förutspås.”

Och fortsätter ”Min strategi är hålla en så sydvästlig kurs som möjligt och att när stormen kommer försöka hantera den på bästa sätt. Att stanna i Brest som många verkar överväga känns som ett dåligt alternativ då man förmodligen hade fastnat där i flera dagar och fått en tuff resa över Biscaya. Just nu ser prognosen inte så illa ut, bara kulingvindar förutspås”

Du kan följa Mikael och de andra skepparna här

Top