Båttest: Hallberg-Rassy

Det blåser 35-40 knop. Solen skiner och det är fyra grader varmt. Vågorna mäter i medel fyra meter. Med revade segel gör vi knappa sju knop. Upplevelsen ligger långt ifrån vad man normalt brukar förknippa med Blue Water Cruising, men det är trevligt, riktigt underhållande faktiskt, att plöja fram i vattnet. Hallberg-Rassys nya 57-fotare går som en maskin. 

Det är ingen tvekan om att det är ett gediget bygge. Trots hård vind och stökig sjö är båten alldeles "tyst". Laminatet läggs för hand, skikt efter skikt, hela vägen till kölinfästningen där massivt laminat tar upp lasterna från kölen. Distansmaterialet är divnycell. Bottenstocken har förstärkts för att kompensera förlorad styvhet och styrka på grund av däcksluckor och skylights samt den planare skrovformen. Båten har dubbla rattar, det är första gången på en mittsittbrunnsbåt från Hallberg-Rassy, dubbla roderblad, för lättare kontroll och en L-formad bulbköl i bly... 

Hallberg-Rassy 57 riktar sig till den som önskar sig en säker och snabb långdistansare med stora utrymmen maximal komfort som kräver minsta möjliga ansträngning av sin besättning. När destinationen väl är nådd är det bara att kasta ankare och njuta av båtens alla faciliteter oavsett rådande förhållanden ute på däck. För dig som funderar på att upptäcka världen med båt, och har resurserna att välja fritt, erbjuder Hallberg-Rassy 57 en oslagbar mix av funnktionalitet, stil och lyx. 

Under åren som gått har vi tittat på flertalet båtar signerade Hallberg-Rassy och de har alla varit mer eller mindre perfekta med cruisingmått mätt, men den här båten sklijer sig från mängden. Det är första gången vi går igenom en båt utan att hitta en enda liten detalj som vi skulle vilja ändra på. Dessutom har den överraskande goda fartressurser. Men det kommer till ett pris, och ett ganska frapperande sådant. Båten vi seglade kostar 25 miljoner, men när man kan, hur sätter man då en prislapp på passionen? 

Översikt

  • Designer: German Frers
  • Varv: Hallberg-Rassy
  • LÖA: 17.44 m
  • Bredd: 5.11 m
  • Djupgående 2.43 m 
  • Masthöjd: 26.9 m 
  • Deplacement 28 ton 
  • Segelyta m. Genuafock: 163 m
  • Max segelyta krysställ: 181 m

Hela testet finns at läsa i senaste Search Magazine - köp din prenumeration här! 

Top