ARC-flottan har lämnat Las Palmas
Det finns många skäl att korsa Atlanten. Det är en av insikterna efter att ha spenderat tre intensiva dagar i Las Palmas tillsammans med drillade World Cruising Club och alla härliga seglare som just nu befinner sig någonstans ute på Atlanten med Karibien i sikte. Alla vi pratade med under söndagsförmiddagen var redo och såg fram emot att lämna. Det var idel glada miner längs med piren när de vinkades av (se klipp längst ner).
Fotografiet ovan visar Johannes Schwarz VO 70:a Ocean Breeze med fyra svenskar ombord.
Arbetet med att ta 140 båtar över startlinjen är massivt, men trots att det sker ändringar mer eller mindre in i sista minuten rullar det galant. Det är tydligt att gänget i "the yellow shirt team" besitter enormt mycket erfarenhet. Inget verkar få dem att vackla. Oavsett nyhet, ändring eller förfrågan tas den med ett leende och uppkavlade armar.
Gruppen som hanteras är en av de minst homogena vi någonsin råkat stöta på, eller vad sägs om 820 seglare från 42 nationer, mellan 3 och 83 år, som seglar båtar från lilla Hallberg-Rassy 352 Lucia (minst i flottan) till stora Southern Wind 105 Farr No Rush (störst i flottan) och allt däremellan. Imponerande.
Klockan 12:30 lokal tid (13:30 svensk tid), söndagen den 24 november, var det dags. Först över startlinjen seglade de 45 flerskroven. Femton minuter senare skickades de 11 båtarna i IRC-divisionen iväg. Största gruppen, cruisinggänget sammansatt av 83 båtar, var sist ut klockan 13:00.
Starten av Atlantic Rally for Cruisers 2024. Foto: World Cruising Club
Vädergudarna bjöd på lätt vind och sol. Vid 13-tiden ökade vinden till 10-12 knop vilket gav cruisingdivisionen bättre tryck i seglen.
ARC:s alldeles egna väderguru Chris Tibbs kommenterade väderläget så här:
– De flesta seglarna kommer att välja den klassiska rutten mot Kap Verde, med inledningsvis mindre vind, för att så småningom haka på passadvindarna till Saint Lucia.
World Cruising Clubs VD Paul Tetlow tillade:
– ARC är ett maraton, inte en sprint. Använd de inledningsvis lättare förhållandena för att komma i ordning med rutiner och njuta av upplevelsen.
Arcona 435:an Ohana med den amerikanska skepparen Kenneth Wisdom skär startlinjen. Foto: World Cruising Club
Resan över Atlanten kommer att ta upp till 21 dagar. Just nu ser det inte ut som att rekordet på åtta dagar och sex timmar från 2016 (Rambler 88) är hotat, men man vet aldrig. En sak som är säker är att ovan nämnda VO 70:a Ocean Breeze har linehonour som målsättning.
Oavsett när kommer samtliga deltagare få ett varmt välkomnande i IGY Rodney Bay Marina av de gula skjortorna. Fram tills dess kan du följa dem via YB Races-appen och worldcruising.com.
Det finns både hundar och katter ombord flera av båtarna. Foto: World Cruising Club
SVENSKFLAGGADE BÅTAR
>>> Aglaia, Hallberg-Rassy 54 med skeppare Anders Fredholm
>>> Avanti, Bavaria 38 Ocean med skeppare Jonathan Grün
>>> Greta, Arcona 400 med skeppare Daniel Schalander
>>> Karolina Viking, Leopard 45 med skeppare Johan och Hanna Sköld
>>> Aioma, Beneteau 41.1 med skeppare Per Martin Hovang
>>> Mormor Alice, Dufour 45 E Performance med skeppare Lars Berlin
>>> Papillon, Sirena 44 med skeppare Olle Morein
>>> Salt, Najad 440 med skeppare Niklas Pernvik
>>> Sandvita, Beneteau First 47.7 med skeppare Lars Hedman
Caramel, Amel 54:an med skeppare Levent Mustafa Sabir, fick tyvärr kasta in handduken dagarna innan start på grund av sjukdom.