Anders Dahlsjö
PROFIL: ANDERS DAHLSJÖ
Anders har kappseglat på hög nivå sedan America’s Cup i Auckland 1999. Men till skillnad från många av hans kollegor inom kappseglingseliten har han även varit en synnerligen aktiv seglare på hemmaplan. I perioder mellan de stora projekten har han både tävlat och seglat för nöjes skull. Han har rykte om sig att vara farlig i hårdvind med tunga och tröga Lady Godiva men han seglar även snabbt och kvickt med lätta F18-katamaranen.
”Jag älskar att sätta segel och peka fören mot horisonten, Känslan av frihet och att vara ett med naturen.”
Namn: Anders Dalsjö
Ålder: 45
Kommer från: Onsala / SS Orrviken
Bor: Med familjen i villa på Onsalahalvön
Sysslar med: Maskiningenjör på Volvo Penta och seglare. Anders har bland annat varit med på två America’s Cup och ett Volvo Ocean Race. Men en av de finaste meriterna är enligt många 2004 års vinst i Tjörnrunt med familjens Dominant 105 ”Lady Godiva”.
Vi fick en pratstund med Anders på Skeppsholmen där han förberedde ett Gotland Runt som låtit vänta på sig i snart fyrtio år. Det är en lång och atletisk karl som går ner för bryggan. Anders är nästan två meter lång i sjöstövlar och det syns att han tränat hela livet. Man hade lätt kunnat bli skraj, men ett stort leende och ett avslappnat kroppsspråk skvallrar om att det är en öppen och trevlig person som kommer emot oss.
– Pappa byggde Lady Godiva 1980 och vi har kappseglat henne tillsammans mycket genom åren. Tidigt pratade vi om att segla runt henne till ostkusten och ställa upp i Gotland Runt. Det tog ett tag men nu blir det äntligen av.
Anders är uppvuxen med segelbåt och semester på havet. Kappseglingskarriären inleddes på Orrvikens SS hemma i Onsala. Här fick han uppleva glädjen över sitt första slag men även känna på frustrationen över hur hopplöst svårt det kan vara att få en optimist på rätt köl i hård vind och höga vågor. Men kappseglandet konkurrerade med andra idrotter och i tonåren tog simningen över. Seglingen fanns med hela tiden, mest blev det nöjessegling med familjen och tävlingsjollarna byttes ut mot en funboard.
– Jag lade många timmar i viken på Draget (Gottskär) för att bemästra vattenstart och gippar, fascinerad av fartkänslan med en vilt planande bräda decimetrar från vattenyta, berättar Anders.
I tjugoårsåldern började kappseglingen på allvar locka igen och Anders fick chans att komma med på Sophie II med Mats Johansson. Det var en Norlinritad 6:a som ägdes av Jan Stenbäck. Man bytte sedan till Mumm 36:an ”Färsköl”. På dessa båtar fick ett gäng unga lovande seglare chans att lära sig storbåtssegling på allvar. Detta var den informella början till det som sedan kom att bli Victory Challenge. Anders var med i det svenska America’s Cup-lagets båda kampanjer; Auckland 2001-03 och Valencia 2005-06. 2008 gick en seglardröm i uppfyllelse då Anders seglade Volvo Ocean Race ombord på Ericssons nordiska båt. Han har även framgångsrikt tävlat på matchracingtouren och seglat F18. De senaste säsongerna har han seglat den snabba M32-katamaranen med Hans Wallén.
Vad är det med segling som lockar?
– Friheten. Jag älskar att sätta segel och peka fören mot horisonten. Känslan av att vara ett med naturen. Jag uppskattar den äventyrliga sidan av seglingen. Att det inte är en inomhussport. Inget är givet i början av resan. Det kan bli bleke, sol eller storm, man kan aldrig veta.
Friheten och längtan till det stora äventyret var vad som fick Anders och ett gäng lumparkompisar att låna Lady Godiva vintern 1994-95. Siktet var från början inställt på att korsa Atlanten (något som Anders senare gjort i flertalet kappseglingar) men det slutade med en sex månader lång tur där man besökte alla sju Kanarieöarna, Azorerna och Madeira. Det var nu som drömmen om tuff havskappsegling väcktes.
– Det blev en strapatsfylld resa, samtidigt hade vi mycket roligt och upplevelserna gjorde att jag på allvar fastnande för havssegling. Samtidigt saknade jag att ha andra båtar att tävla med. Jag hade ju läst varenda bok om Whitbread, Drum, The Card, Intrum m fl och önskade att en gång få uppleva liknande äventyr. När jag äntligen fick chansen att segla Volvo Ocean Race var det en stor milstolpe och något jag länge drömt om. Jag gillar seglingen på korta banor och utmaningarna i att vara med i ett team. Men det är äventyren ute på de stora haven som lockar mest, berättar Anders.
Kombinationen av att vara en duktig seglare och praktiskt lagd har varit en tillgång för Anders som ofta haft rollen som båtkapten eller ansvarig för viktiga system ombord. Som seglare har Anders gjort sig känd för att vara en allsidig besättningsman. I de större projekten har han oftast varit fördäckare och mastman, men han har också haft andra uppgifter. På Ericsson var han med och styrde i hårdvind och han navigerar gärna. Det är en allsidighet som kommit väl till pass då han kört ”shorthanded” hemma på västkusten.
– Det var verkligen en fröjd att ha med Anders på Match Cup Sweden i Marstrand, säger rorsman Keith Swinton om Anders och fortätter. Han är verkligen en kompetent och allround seglare. Jag tror inte han gjorde ett misstag under hela veckan. Fördäck var som en väloljat maskineri, segel åkte upp och ner utan att vi andra ens behövde fundera på det.
Bästa respektive sämsta seglingsminne
Anders har många bra och en del dåliga minnen från segling.
– Värst var nog dagarna med Ericsson utanför Taiwan då vi kämpade oss i hamn med ett stort hål i skrovet. Det bästa kom direkt efter. När vi seglade in först i Rio de Janeiro efter att ha startat långt senare än alla andra och lagat båten i Taiwan. Det var den längsta etappen genom tiderna i Volvo Ocean Race.
Årets säsongen (2017)
Anders med besättning planerar att köra de större kappseglingarna på västkusten men ÅF Offshore Race var årets stora höjdpunkt. Jag har gjort flera Gotland Runt med större båtar men det var väldigt kul att äntligen ha gjort racet med familjens båt. Inte långt därefter dammade jag och Henrik Persson av vår F18 och seglade VM som gick i Vallensbæk söder om Köpenhamn.
När vi pratar om framtiden berättar Anders att han skulle kunna tänka sig att återuppta heltidsseglingen om rätt möjlighet dök upp. Han hade gärna seglat ett Volvo Ocean Race till och gärna på en skandinavisk båt.
– Jag skulle kunna tänka mig att hoppa på något större projekt igen om förutsättningarna är de rätta, men annars är jag ganska nöjd med upplägget jag har nu. Blickar jag lite längre fram skulle jag gärna segla till Västindien. Vi får se om det blir i Lady Godiva eller något större.
Anders är en inspirerande seglare med stor passion för havet och det är ett nöje att följa hans äventyr, såväl hemma som runt om i världen. Och de gjorde bra ifrån sig, han och Godiva, på deras gemensamma första Gotland Runt och slutade som tvåa i gruppen. Vem vet, kanske är de tillbaks nästa år igen för att förbättra resultatet ytterligare.
Text Fredrik Aurell