45 knops båtfart och Laperche i ledning

Efter att ha startat racet i runda 45 knops båtfart leder Laperche in i den första stormiga lågtryckszonen med vindar upp emot 45-50 knop.

Mycket har hänt sedan starten av ARKEA ULTIM CHALLENGE-Brest i söndags, men fältet är fortfarande tight. I en intervju med skepparen Charles Caudrelier säger han följande: “45 knops båtfart var kanske lite väl snabbt att starta den här jorden-runtseglingen i. Jag lugnade ner saker och ting i båten, särskilt efter att jag nådde 45-46 knop. Det kändes verkligen för bra för vad som trots allt är början av en världsomsegling. Vi startade snabbt, men jag tror att med tiden kommer vi alla att hitta vår egen rytm och allt kommer att lugna ner sig så småningom, särskilt när det blir allvar imorgon med det första lågtrycket. Men det är trevligt att se att vi är ett jämnt fält."


Charles Caudrelier, Maxi Edmond de Rothschild, Foto: Yann Riou - polaRYSE - GITANA SA

Efter att ha passerat ett högtrycksområde med mycket lätta vindar - med så lite som 5-6 knop - har Tom Laperche (SVR Lazartigue) haft ledningen sedan tidigt under onsdagsmorgonen. Då skepparna passerat cirka 195-200 distans väster om Kanarieöarna under eftermiddagen den 10 januari förberedde de sig på det första stora lågtryckssystemet i racet hittills som väntades under natten till idag den 11 januari. Nära lågtryckets centrum visades medelvindar på 37 knop med vindbyar på uppemot 45-50 knop, det första stora testet för de sex skepparna sedan de lämnade Brest på söndagen. Alla de fyra ledande båtarna verkar dock ha klarat den stora fronten där de seglade i vindar med uppemot 40 knop. Det var ungefär vid 22:00 igår kväll när Caudrelier först kom till vindskiftet och slog i stora vågor och stormiga vindar. SVR-Lazartigue, Sodebo Ultim 3 och Maxi Banque Populaire XI var inte sena med att följa efter.

Laperche, som blott är 26 år gammal och därmed den yngsta skepparen i racet, ligger fortsatt i ledning idag den 11 januari. Under gårdagskvällen hade han en marginal på cirka 14 distans över Charles Caudrelier (Maxi Edmond de Rothschild), som har hållit sig i nära sällskap med Thomas Coville (Sodebo Ultim 3).

26-åriga Tom Laperche i ledning ombord Trimaran SVR-Lazartigue. Foto: Guillaume Gatefait

På Actual - den innevarande världsrekordhållande ULTIM-trimaranen, tidigare känd som MACIF - hade Anthony Marchand hållit jämna steg med de snabbare, nyare båtarna framför. Det var först igår som han tappade mer än 20 distans från täten. Marchand förklarade: "I morse var jag inte nöjd med båtens hastighet mot slutet av natten och på morgonen. Polardiagramet (de förutsägda båthastigheterna) var inte bra och jag hade svårt att accelerera. Efter att ha analyserat all data, kontrollerade jag allt och såg till slut att det var en vit plastduk på kölsvinet som var svår att se, men den var verkligen ganska stor. Till slut var jag tvungen att backa för att få bort den, men så fort jag gjorde det var jag 10 knop snabbare än tidigare."

Samtidigt erkände den tidiga ledaren Charles Caudrelier: "Jag är lite besviken över gårdagskvällen (tisdag). Jag var i kontakt med Sodebo och vi satt fast i ett stiltjebälte i flera timmar. Vi kommer att utvärdera situationen igen imorgon."

Vinden kommer att vrida till nord-väst under dagen, vilket kommer att få skepparna att ta en mer västlig riktning för att hitta övergången till en östlig passadvind imorgonbitti. Skepparna måste korsa den här övergångszonen som är cirka 200 sjömil norr-syd och sträcker sig 600 distans västerut från Kap Verde-öarna, vilket tar ledarna på en rutt långt västerut för att korsa ekvatorn andra halvan av natten på lördag. Idag, när vinden avtar, kommer det att finnas en chans att noggrant kontrollera båtarna och utföra nödvändig och rutinmässig underhåll.

Följ racet live via www.arkeaultimchallengebrest.com. Läs mer om utmaningen och skepparna i notisen "Dagen med stort D för ultime-klassen".

Top