"så går du ner 7 kg på 72 timmar, proffsseglaren tipsar"

Under gårdagen la Julius Hallström upp två bilder på instagram, den första visade en våg med siffran 100,5 på nästa bild ser vi en våg 93,6... Vi var tvungen att undersöka. 

Hur långt tid tog det att gå ner knappa 7kg? 

- Det tog allt som allt lite mer än 72 timmar? Jag började på dryga 100 kg och vägde in på 93.6kg. 

Men varför? 

- Jag är i Montenegro för att segla RC44, laget har en maxvikt som man inte får överskrida, så det blev till att dieta. 

Hur gör man för att gå ner 7 kg på 72 timmar?! 

Man undviker salt och lyssnar på King Freddy (Fredrik Aurell, reds. anm.)

Fredrik Aurells viktdropparskola

Målet är att väga in exakt på målvikt vid första tillfälle och så snart som möjligt efter det vara i god form igen.

Om man är nöjd med sin vikt och inte försöker att långsiktigt justera upp eller ner den skall man sträva efter att gå ner så mycket av vikten man vågar så sent som möjligt innan invägning, ju kortare tid man är uttorkad desto bättre mår man då tävlingen börjar. Konsten ligger i att göra det lagom snabbt och ha koll på hur mycket man har kvar att gå ner.

Gå ner gör man främst på tre sätt:

1. Genom att undvika salt och kolhydrater (som binder vatten i kroppen) och därför kissa ut mer vätska.

2. Förlora vätska genom andning och svett, vilket sker hela tiden, men går fortare om man rör sig och håller sig varm.  

3. Tömma matsmältningssystsemet genom begränsa intag av mat.

Steg 1: väg lagom innan.

I så god tid som möjligt sätt upp rimliga målvikter och banta/lägg på enligt dom. Väg gärna 3-5 kg för mycket per person om ni vill maxa besättningsvikt under kappseglinen.

Steg 2: snabb-dippa 1-3 dagar innan invägning

Här ser till att göra sig av med vätska bundet i kroppen. Det mesta av dippen görs det sista dygnet. 

Exempel på upplägg - 72 timmars dipp 

Alla är olika men är jag pigg och har normala vätskebalanser, går jag ner ca 7% av min kroppsvikt med detta upplägg och det är inte jättejobbigt. Ca ett dygn efter invägning känner jag mig mer eller mindre återställd. Behöver jag prestera tidigare är min förmåga nedsatt.

3 dagar innan: Kolhydrater, ca 1/2 av normalt intag, annan mat 100 % normal portion. Vätska normalt. Inget salt från och med nu. 

2 dagar innan: Kolhydrater, ca 1/4 av normalt intag, annan mat 50 % normal portion. Vätska lite återhållsamt 

Sista dygnet: Inga kolhydrater, lite mat, lite vätska (beroende på hur mkt som är kvar att tappa). lätt frukost, lätt lunch, ingen middag. Är det mkt kvar att tappa blir det lite löpning och/eller bastu på kvällen. 

Invägningsmorgon: Kontroll väg så vid första möjliga tillfälle. Vid behov spring/basta. Väg in, njut av mat och vätska. Drick sportdryck eller liknande direkt efter ni vägt in så att ni återställer salt/vattenbalansen snarast möjligt. Magen kan vara lite känslig efter en sådan här dip, unvik att äta och dricka för mycket och för snabbt. För mig fungerar svagt blandad sportdryck och kolhydratrik kost utan för mycket fiber bäst.

Allmänna tips: En bastu eller ett riktigt varmt bad hjälper väldigt mycket om man vill snabbdippa. Med lite löpning eller liknande för att få igång svettning varvat med bastu kan man droppa 1-2 kg på en timma (detta beror såklart på personens vikt och hur uttorkad man är). Riktigt effektivt blir det om man har lufttäta kläder, t.ex sjöställ men var försiktig, det är lätt att bli överhettad och må illa. En nödlösning är promenad/löpning i varma kläder med sjöställ. En riktigt varm bil kan till nöds fungera som bastu. Räkna även med att man tappar 0,5-1,5 kg per natt genom sin utandningsluft, beroende på hur uttorkad man är, miljön i rummet, hur länge man sover.

Under de sista dygnen brukar jag undvika ”tung” mat, jag har fått för mig att det tar längre tid att smälta? Fisk och sallad känns klockrent. Kontrollväg dig ofta och anpassa dippen efter hur mycket ni har kvar. Går det snabbare än väntat, drick vatten men ät inte då det går fort att bli av med vattnet, men inte fast föda, ifall du av nån anledning inte väger in.

Hur mycket man kan dippa och fortfarande prestera är individuellt och påverkas av många faktorer. Framför allt hur mycket bunden vätska du har i kroppen vid tillfället. Försök att få tillgång till den officiella vågen och provväg på den så att ni får reda på hur den väger. Under sista dygnet om ni är törstiga drick små koppar med kaffe eller gurgla med vatten för att "släcka" törsten Sömnproblem är vanligt då man är hungrig avsätt mkt tid för att slappa och vila. Lär känna din vikt genom att väga dig morgon och kväll under några veckor.

Generella kostråd Undvik salt tidigt i dippen ca - 3 dygn. Ingen alkohol under dippen. Många livsmedel innehåller mkt salt som man lätt missar, tex; bacon, kaviar, charketurivaror, oliver, ost, en del bröd, ketchup etc. och nästan all färdiglagad mat. Drick sportdryck eller liknande med en gång efter ni vägt in så att ni återställer salt/vatten balansen.

Redaktionen vill påpeka att medvetet torka ut kroppen inte är nyttigt så gör det med måtta och justera hellre vikten långsiktigt, ovan är en diet som bränner fett bara vätska och maginnehåll, vill du fixa en platt mage inför sommaren bör du kontakta Hans Wallén. Vill du gå ner i vikt för annat syfte än att klara en invägning, är detta inte för dig. 

Top