SailGP: Uppskjuten start på grund av delfiner

Första tävlingsdagen av Nya Zeeland SailGP kunde inte bli mycket bättre för hemmalaget. De seglade hem 2-1-2 och leder inför imorgon. 

Första tävlingsdagen för SailGP i Nya Zealand blev en succé för hemmalaget som kammade hem 2-1-2 och leder därmed inför dag två. Det var dock oro och stress i laget innan start. Tekniken fungerade inte som den skulle och teknik-teamet jobbade mot klockan.  

Tur i oturen simmade ett flertal delfiner in på banområdet strax innan planerad start. 40 minuter senare simmade de iväg och gav plats åt racingen, precis i lagom tid när Team Nya Zealand hade fått ordning på sin båt.  

Peter Burling i ett pressmeddelande: 
“We’re really sailing on their home turf so we’ve got to be patient at times - we’re fortunate today that they decided to shift off and let us get three amazing races in.”

Om du inte klev upp klockan 03.00 i morse och såg racingen går den att se igen nedan. SailGP dag två fortsätter tidigt imorgon bitti, samma tid 03.00 svensk tid och kan ses på Youtube @SailGP.

Resultatlistan efter dag ett:

Top