Moana

Search Magazine 100 Year Hall of Fame hyllar båtar som kappseglas efter sin hundraårsdag. Låt oss presentera R 10:an Moana.

Moana är en i Sverige välkänd R 10, ritad av Johan Anker i Norge 1914 och byggdes på Ankers varv, Anker & Jensen i Asker. Fast på ritningarna står inte Anker som ensam konstruktör, även Christian Jensen står som medkonstruktör. De ägde ju varvet båda två.

I korrespondensen med klassningssällskapet Det Norske Veritas (DNV) framgår det att herrarna tänkt bygga två likadana R 10:or. Det blev bara en, som fick namnet Fantásia av sin beställare Albert Weil i Paris. Den andra R 10:an byggdes aldrig.

Weil ägde Fantásia i fem år seglade henne under egen flagg (Rose de Noël). 1924 byttes gaffelriggen ut mot en modern Marconirigg av sin dåvarande danske ägare Frantz Christensen.

Sitt namn behöll hon framtill 1946, då Gösta Dethoff i Stockholm lärt byta hennes namn till Moana. Hav på maori. Men före det hade Moana haft ägare både i Danmark och Frankrike. I Danmark kappseglades hon mycket, bland annat mot danske Kungen, med blandat resultat. 1927 köpte göteborgskrögaren Sophus Petersen Fantasia. Sophus såg också till att färgfabrikanten Dorch Becksin tog fram en speciell grön färg, Fantásiagrön.

Foto: Åke Cyrus

1937 sålde Sophus Fantásia till Gösta Dethoff, som lät bygga om henne på Ramsövarvet utanför Vaxholm. Det var då, 1940, hon fick sitt något, idag, udda doghouse. För att motverka yachtens vekhet fick hon större djupgående och mera bly i kölen. Men tidigare hade man mätt in henne som R 10:a igen. Detta skedde dock först efter att man varit tvungna att utföra en hel del reparationer, nytt däck i 32 mm oregon pine, fyra nya nedre bordgångar i ek, samt renskrapning för besiktningen.

Foto: Åke Cyrus

Som kappseglare skötte sig Moana väl och deltog framgångsrikt i bland annat Sandhamnsregattorna under 40-talet. Efter att Detthoff sålt Moana 1946 passerade många ägare fram till 1954 när en amerikan, H.C. Youngberg, köpte henne för att segla över till Amerika. Resan blev kort. Han startade den 1 januari från Stockholm och slutade nedisad i Nynäshamn. Nästa ägare till Moana kom 1960 då hon köps av ett konsortium som seglade henne i några år. Ett nytt konsortium tog över 1965 och i detta konsortium stannade hon i 18 somrar. Under denna tid nåtlimmades hon under vattenlinjen och råkade ut för mastbrott två gånger. Men seglades och kappseglades flitigt och deltog i många eskapader. Många gånger även i Riddarfjärdsseglingarna mitt inne i Stockholm. 1982 var det så dags för ett nytt konsortium att ta över. Redan 1984 genomgick den gamla damen ännu en genomgripande renovering som omfattade byte av kölplanka, stävar, 120 meter bordläggning, 88 spant, bottenstockar och mastfot. Detta konsortium seglade henne ända fram till 2019, då hon såldes till The Classic Yacht Experience i Italien. I detta konsortium ingick Ulf Stockhaus som är den ägare som ägt Moana längst.

Specifikation

Konstruktör​: Johan Anker
Byggnadsår​: 1914
Varv: ​Anker och Jensen, Asker
Deplacement​: 16 ton
LOA​: 16,88 meter
LWL​: 10,90 meter
Bredd: ​2,66 meter (världens smalaste R 10)
Djup​: 2,40 meter
Masthöjd​: 22 meter över däck
Segelyta​: 125 kvm
Skrov: ​Mahogny

Text: Gustaf H

Top