I SVERIGE ÄR ÅTTORNA BORTA MEN NU MÖTS DE FÖR EM I DANMARK

Den 16-20 augusti står KDY, Kongelig Dansk Yachtklub, värld för europamästerskap för åttor (R8) i Köpenhamn, som en del av sitt 150 årsjubileum. Det lär bli en riktig seglarfest och flera av Finlands tolv kappseglande åttor som tillhör den största flottan i Norden kommer dit.

Åttorna var olympisk klass från 1908 till och med 1936 och av de femhundra båtar som byggts i världen seglar 177 ännu. Några nya byggs varje år och även om många fått missprydande moderna segel (Varför när det finns utmärkta moderna segel klassik-stuk?) så ger de sina ägare en unik blandning av romantik och status. Det gäller särskilt i Finland där sexor och åttor dominerar evenemangen för klassiska båtar och även i Norge. Kungens båt Sira har fått ge namn internationellt åt den klass i klassen som utgörs av åttor byggda 1968 och tidigare. Kung Harald vann VM så sent som 2008 är fortfarande med och tävlar.

Men Sverige då?

Någon kappseglande åttaflotta finns inte kvar. Det var en gång ett 30-tal kappseglande båtar, nu är de tre någorlunda aktiva kvar. De tre aktiva åttor vi har är nu bara ett bihang till den stolta finländska flottan. De tre är Andromeda, Allegro och Birgit. Den svenska åttaflottan försvann definitivt under 1990-talet när konsortier bröts upp och båtarna såldes till utlandet, berättar Bo Berg som är en Sveriges främsta auktoriteter när det gäller klassiska båtar. Så sent som 1993 blev bröderna Nilsson världbsmästare med Andromeda, 1992 Isabel med Bo Persson vid rodret och 1988 Wanda med skeppare Lasse Björk. Men sen tog det alltså slut. Det var generationsskiftet som misslyckades. Lasse Björk var den som samlat ihop åttorna tillsammans med Per Wermelin. Djurö båtvarv var en central del av ekvationen. När den gamla generationen, och dess stora seglarnamn lade av, var det inga unga som tog över. När grand old man Karl-Helge Löfgren (som fortfarande seglade sin sista sommar) dog 2011 som över 80-åring, var det symbolisk punkt på den kappseglande svenska åttameters seglingen, även om bröderna Nilsson, Lars Widen (Birgit) och Karl-Helge Löfgrens son Peter deltagit i enskilda regattor sen dess.

Ilderim. Foto Esko Kilpi

Förutom de tre svenska båtarna som hakat på Finland, finns den för några år sedan fint renoverade Skum som inte kappseglas, Ibis som då och då deltar i klassikerseglingar och Gain som ligger vid boj i Båstad. Dessutom har vi den mycket tidiga gaffelriggade Asagao som seglas med bravur men inte som åtta och Roxane II som stått på land i 23 år

Roxane är byggd redan1907 och lär inte komma tillbaka som kappseglare, men har ny ägare i Bobby Cyrus som ska sjösätta henne i sommar.

- Det gäller att få igång båten. Det ger den ett annat värde kulturellt och ekonomiskt. Jag kommer inte att renovera henne med en gång utan det blir en senare fråga. Kanske säljer jag henne vidare, säger Bobby. Roxane är i jämförelsevis bra skick

Bobby gav häromåret nytt liv till dödsdömda skärgårdskryssaren SK55 Thalatta genom att lappa ihop henne och få igång båten, som såldes vidare och nu är renoverad och ombyggd.

Text Olle Appelberg

Mer information hittar du här www.8mr.org.

Foto Olle Appelberg

Top