GPS-FÖRBUD – NU ÄR DET SEXTANT SOM GÄLLER I 23 ENSAMSEGLARES RACE JORDEN RUNT

Den 1 juli går starten från Sables d'Olonne för Golden Globe Race, en solosegling jorden runt till 50-årsminnet av Robin Knox Johnstones segling 1968 (se bild). Det kan bli den mest spännande havskappsegling i vår tid, mycket beroende på att de 23 deltagarna inte får använda dagens hjälpmedel utan måste segla helt ”retro”. Retrosegling innebär att man seglar med hjälp av sextant, papperssjökort och en vanlig kompass. Ingen elektronik är tillåten, förutom en satellittelefon till tävlingsledningen.


Ingen svensk finns med i kappseglingen, men bland deltagarna finns finländske sexaseglaren Tapio Lehtinen från Helsingfors Segelsällskap, norrmannen Are Wiig och estländaren Uku Randma. Seglingen sker i renoverade långkölade standardbåtar på 32 – 36 fot tillverkade 1988 och tidigare.

Iphone, digitalakameror, datorer, cd-spelare, fickkalkylatorer, digitala klockor, kolfiber, kevlar är - INTE TILLÅTET! Så det är tillbaka till sextant, papperssjökort, dacronsegel, fotogenkök, filmkameror, kassettband, släploggar, skrivmaskiner och mekaniska klockor.

Men är det verkligen någon som idag kan använda en sextant? Vi frågade några mycket erfarna seglare och svaret blev ja - och nej. Svenskarna vet kanske hur sextanten funkar, men har ingen praktisk erfarenhet eftersom de flesta seglar i Östersjön och oftast har land i sikte.

-Jag visste inte om GPS-förbudet i Golden Globe Race -- I love it! säger holländaren John Lammerts van Buren, som just köpt en ”ny” sextant från 1992. Han är fascinerad av att navigera efter stjärnorna.

-Jag har använt sextant, men jag skulle definitivt behöva en repetitionskurs, säger Mattew Barker, ägare och skeppare på klassikern The Blue Peter, som nyligen seglade över Atlanten.

- Nej jag har inte använt sextant men jag vet hur den funkar och skulle gärna vilja lära mig, säger Anders Lewander, som seglat non-stop jorden runt på Cheyenne/Playstation 2005 och var skeppare på Ericsson 3 i Volvo Ocean Race 2008-09.

-Jag navigerade med enbart kronometer och sextant vid mina tre Atlantseglingar 1972, 1982 och 1990. Men nu var det länge sedan jag tog fram sextanten ur lådan, berättar den italienske experten på klassiska båtar Enrico Zaccagni.

-Det krävs en del övning att använda en sextant, men det mest komplicerade är uträkningarna sedan man avläst den. De måste göras med hjälp av två böcker med tabeller, berättar Enrico. Det brukar ta drygt en halvtimme med manuella uträkningar och då har man bara en positionslinje. För att fastställa sin position behöver man minst två positionslinjer och därför ytterligare ta en ny stjärnhöjd eller en solhöjd (efter att båten förflyttat sig).

-Man få vara glad om man lyckas fastställa en eller två positioner per dygn, säger han.

Andrew Cully som är skeppare på Panerais ”flaggskepp” yawlen Eilean tillhör dem som seglat över Atlanten med bara sextant som navigationshjälp. Det var ombord på fullriggaren Adix år 2004 och det var en test där kaptenen var den enda som hade tillgång till GPS:en.

Jacques Louvet som varit skeppare på den stora Reimersritade yawlen Agneta i Medelhavet, gjorde sina fyra första seglingar över Atlanten som kapten på 80-talet med sextant som enda navigationshjälpemedel fastän GPS fanns redan då och kallades SATNAV.

-Underbara minnen!  Och vad stolt jag blev när den ö som var vår destination dök upp framför bogsprötet efter 15 dagars segling!

OLLE APPELBERG

Top