Det tog sju år - nu är Hasse Malmstens hemmasnickrade 2.4mR färdigbyggd - PASSION RULES

Förra veckan diskuterade vi om att seglingens stora utmaning är den höga kostnaden. Vi visade ett inslag från Fillippinerna där människor bygger sina egna båtar för 6-7000 kr. När jolle-seglingen var som störst på 60-talet i Sverige byggde man sin egen lilla träjolle till ett lågt pris och alla kunde vara med. Men än finns det människor som bygger hemma.


För sju år sedan började Hasse Malmsten bygga på en 2.4mR i plywood. I november förra året blev den äntligen färdig. Hasse är övertygad om att, nu när ritningarna finns, kan de flesta bygga sin egna på ungefär ett år. Till en tredjedel av priset på en ny. Läs vad han har att säga om sitt häftiga projekt.

Efter sju år fick du i november äntligen klart båten, hur var känslan när du sjösatte den för första gången?

Jag har jobbat yrkesmässigt så att det här har varit ett hobbyprojekt, när jag började med den så jobbade jag på Wallhamns Marina och skötte reparationsverkstaden där ute på Tjörn. Då hade jag båten där och gick och pillade på den mellan skiften. Sedan har den följt med på alla arbetsplatser. Jag jobbade med att bygga M32or på Aston Harald men för ungefär ett år sedan fick jag sluta och då hamnade jag för första gången i mitt liv på a-kassa. Då tänkte jag ”nu jäklar”. Jag gjorde ett ryck och fick den till slut äntligen färdig.

November är ingen bra tid att premiärsegla, men jag fick i alla fall provsegla den och det var ju jäkligt häftigt… Det är ju sju år sedan jag började bygga men det är ju säkert tio år sedan jag började rita. En del småjusteringar behövde ju göras men känslan var att den är konkurrenskraftig.

Vad var största utmaningen med projektet?

Det svåraste var alla regler som man måste uppfylla inom klassregeln. Det blir inte särskilt raka linjer med trä. Det är ju lätt att bygga en enkel jolle i plywood men här fick man ju verkligen tänka efter. Allting började med att det var någon jäkel som sa till mig: ”Hasse du kan ju inte bygga en 2.4mR i plywood i alla fall.” Och det skulle han ju aldrig ha sagt den nöten… Då satte jag ju mig direkt ner vid datorn för att rita, och det gick ju! Men tricket jag fick göra var att bygga delen mellan kölen och rodret som en extern del av frigolit, utanpå plywoodskrovet. Man ska ju ändå fylla hela det utrymmet där bak med frigolit som flytmaterial, och då var det redan fixat. Det var det som var nyckeln till att få ihop det.

Vad har du för tips till den som funderar på att bygga en egen båt?

Det bästa tricket är att man inte är själv. När jollesegling blev stort på 1950-60 talet var det mycket tack vare att det togs fram båtar som man kunde bygga i plywood. Det finns en del som lever kvar, OK-jollen till exempel som då byggdes i plywood. Fireball-jollen seglades mycket och där var man några personer som gick ihop och byggde 3-4 båtar tillsammans åt gången. Flipper-jollen var i och för sig i glasfiber men man kunde låna formar i Danmark och det byggdes 100 sådana per säsong av amatörer i början.

Det är lite den idén som det här bygger på. En ny 2.4mR från Finland kostar ju 150.000 kr och det är fruktansvärt mycket pengar för en 4 meter lång båt som du inte kan göra någonting annat med än att kappsegla med. Den här båten gör du på en tredjedel, det som är dyrt är egentligen beslag och rigg.

Klicka här för att komma till ritningarna och börja själv!

Bilder från projektet:

Fler bilder hittar du här.

Måns Holmberg

mans@searchmagazine.se

Top