CIRCE FRÅN FINLAND FIRAR ATT DET ÄR 50 ÅR SEDAN HON SEGLADE SITT FÖRSTA GOTLAND RUNT

Två båtar med namnet Circe ställer upp i klassikernas Gotlandssegling, ÅFOR Classic. Båda är ritade av Sparkman & Stephens. Vi har tidigare skrivit om den Circe som byggdes på Neglingevarvet 1950, tog line honors i Fastnet och sedan såldes till USA. En Circe i lite mindre format byggdes på Ludwig Wilenius båtvarv i Borgå, Finland år 1966-1967.



Finländska Circe firar i år att det är 50 år sedan båten första gången ställde upp i Gotland Runt. Circe är en S&S one-off konstruktion som beställdes av Sven Grönblom och den fjärde båten med samma namn i släkten Grönblom. Sven Grönblom hade i början av 60-talet knutit mycket nära band med bröderna Stephens, framförallt Roderick Stephens Jr. och vänskapen skulle fortsätta livet ut. Rod Stephens besökte bygget flera gånger och deltog vid sjösättningen. Circe ägs och seglas idag av Casper ”Cappe” Grönblom, NJK, Nyländska Jaktklubben i Helsingfors.

Circe mäter 36 fot och 10.5 tum. Hon är till konstruktion och dimensioner mycket lik 60-talets RORC ”one-tonner” båtar, som de framgångsrika Clarionet och Sunmaid. Bordläggningen är av 33 mm mahogny på ekspant. De nedersta borden är av teak. Kölstock, för- och akterstäv är i laminerad iroco. Teakdäck på marinplywood med däckskonstruktioner och ruff av mahogny. Inredningen ritades av Olle Enderlein. Teakdäcket, instrumenten och elsystemet byttes ut under vintern 2017

-Circes grundrenovering gjordes med tanke på båtens 50-årsdag. En idé var att fira detta med deltagande i förra sommarens Gotland Runt, men det fanns inte tid. Nu firar vi istället att det är 50 år sedan Circes första Gotland Runt.

-Målen ställs så klart högt. Besättning och båt skall må lika bra vid målgång som då startskottet går. Eftersom vi som det nu verkar kommer att kappsegla främst mot lite större jakter är det ett stort frågetecken hur ratingen spelar in. I hårt väder och kryss klarar sig Circe utmärkt även mot moderna, lättare konstruktioner i samma storlek. Vi har några nya segel på gång hos segelmakaren vilket gör att vi ännu inte har någon rating, fortsätter Casper.

-Besättningen består av sjövana, goda, långtida kompisar med varierande seglingserfarenheter allt ifrån jollar, 606:or och Atlantseglare. Med finns också en kirurg, ifall segel eller besättningsmän behöver repareras under gång, berättar han.

Besättningen är förutom Casper, Edvard Krogius, Andreas Langhoff, Johan Uunila och Marcus Langenskiöld.

CIRCE VANN GULF OF FINLAND RACE REDAN EN VECKA EFTER LEVERANS

Circes glansdagar på havskappseglingsbanorna var åren 1968-1972 då man främst seglade i dåvarande klass RORC III(a). Redan i augusti 1967, en vecka efter leverans, vann Circe ”Gulf of Finland Race” havskappseglingen på 150 nm.

År 1968 var Circe på topp, med förstaplaceringar i havskappseglingarna ”Fem fyrar” och ”Hangö-Sandhamn Race”. Därtill vann man Sinebrychoff-pokalen där tävlingen seglades som lagsegling i havskryssarklass med två båtar per lag. Sex klubbar deltog; NJK och Merenkävijät från Finland samt de svenska utmanarna KSSS, Havsörnarna, SSS Stockholms Segelsällskap och SYK Stockholms Yacht-Klubb.

NJK:s vinnande lag tog utmärkta placeringar i samtliga tre deltävlingar, med båtarna Circe (Sven Grönblom, placring 2, 1, 1) och Fågel Blå (Peter Fazer, plac. 4, 2, 2).

För exakt femtio år sedan, år 1968 seglade Circe även sitt första Gotland Runt/Baltic Race där hon placerade sig som tvåa i klass RORC III efter vinnaren Chris IV som gick först i mål med 20 minuters marginal. Därtill tog Circe en fjärde placering i kampen om totalsegern. Under början av 70-talet blev det många fler Gotland Runt där man ofta låg i täten vid målgång.

Kappseglingseran för Circe blev inte så lång eftersom sammanslagningen av regelverken RORC och CCA vid havskappsegling. De ersattes med IOR som inte alls spelade i Circes favör gällande mätetalet.

År 1996 sålde Sven Grönblom Circe till sin brorson Thomas Grönblom. Thomas hade hört till besättningen under Circes alla kappseglingsår och fortsatte att långfärdssegla med sin farbror, deras vänner och sina söner in på 2000-talet. Därefter gick båten i Thomas och hans son Casper Grönbloms gemensamma ägo, för att idag seglas av Casper Grönblom, nu ägare i tredje generationen.

TEXT CASPER GRÖNBLOM OCH OLLE APPELBERG

Top