Besök på båtvarvet: Ellös och Hallberg-Rassy

I vår reportageserie ”Besök på Båtvarvet” vill vi lyfta hantverket som gör det möjligt för oss att spendera tid på vattnet istället för på land, och kommer därför skriva om några av sveriges och nordens främsta båtvarv och intervjua de personer som bygger båtarna. Det har blivit dags för oss att besöka Hallberg-Rassys varv i Ellös på Orust.

När man pratar om Hallberg-Rassy tror de flesta att det handlar om två kompanjoner som arbetat tillsammans, Hallberg, respektive Rassy - så är inte fallet, och faktum är att Harry Hallberg från Sverige och Christoph Rassy från Tyskland aldrig har arbetat tillsammans.

Historien har sin börjar hösten 1943 i hjärtat av den bohuslänska skärgården, när Harry Hallberg, som skulle komma att bli en av Sveriges ledande båtbyggare, startade sitt varv.

Christoph Rassy från Bayern i Södra Tyskland flyttade 1960, efter avslutade båtbyggarstudier till Sverige. Efter att ha arbetat på andra varv började han sin egen verksamhet 1965 i Hallbergs gamla lokaler, efter att svensken blivit för trångbodd, och de två verksamheterna var konkurrenter.

Harry Hallberg valde att pensionera sig 1972 och samtidigt behövde Christoph Rassy större lokaler. Därför köpte Rassys Båtbyggeri i Kungsviken Harry Hallbergs varv och verksamhet, inklusive rättigheter, i Ellös. Eftersom Hallberg med bred marginal var det största och mest välkända namnet, med gott rykte ända till andra sidan Atlanten, blev det nya namnet Hallberg-Rassy.

Hur många båtar som byggs per år varierar då verksamheten planeras efter antalet nedlagda arbetstimmar. ”Vi bygger båtar från 31 till 64 fot och det är enorm skillnad på behovet av mantimmar. Det går lika mycket tid att bygga 14 stycken 31-fotare som en enda 64-fotare”, säger Magnus Rassy och fortsätter: ”Även små förskjutningar i mixen av vilka storlekar vi bygger är betydligt viktigare än antalet båtar i sig. Totalt är vi 150 personer som arbetar på varvet, och normalt hamnar det kring 50 båtar per år men antalet kan variera från 25-125.”

Hallberg-Rassy 64.

Varvets flaggskepp, Hallberg-Rassy 64, är den största båt Hallberg-Rassy någonsin byggt. Den minsta båten som produceras idag är Hallberg-Rassy 310, men tidigare byggde man den så karaktäristiskt gula Misilen, som mäter ynka 24 fot.  

Minstingen 310.

Hallberg-Rassy har genom historien levererat 9500 båtar och aldrig haft en leveransförsening. ”Vi har levererat alla båtar på tid och byggt hela verksamheten med eget intjänat kapital. Vi är helt obelånade. Företaget är familjeägt och familjedrivet och allt vi investerar är med pengar vi redan tjänat”, berättar Magnus med stolthet i rösten.

”I en stor undersökning i Europas största seglingstidning, Yacht från Tyskland, är Hallberg-Rassy drömbåten, långt före alla andra märken, och har varit det i 20 undersökningar i rad under 21 år. Vi har sett en kraftig uppgång i orderingången och under senaste bokslutet steg omsättningen på nya segelbåtar med över 33%. Något som är väldigt kul är att våra tre senaste modeller; 340, 44 och 57, har stått för 95% av vår omsättning de senaste åren.”

Hallberg-Rassy 57, en av tre nya modeller.

På frågan om vad de är mest stolta över svarar Magnus: ”Vet inte riktigt, jag tänker inte så. Men, det är nog ändå att vi har gått igenom så många olika konjunkturer under många årtionden, med ett båtkoncept som är riktigt bra i grunden och ständigt förfinas, och vi har lyckats göra det med egna finanser, och alltid levererat alla båtar i tid.”

Top