Yrvind - En lugn 80-åring med full fart!

Sven är mitt i ett långt och rikt seglarliv. Med en rad byggda båtar och seglingsäventyr i ryggen har han gjort sig känd som Sveriges mesta långseglare i små båtar. Yrvinds mål är att konstruera små båtar med små resurser, som trots det är funktionella och säkert kan seglas på långa resor på stora hav. Trots alla konstruktioner har hans mål har aldrig varit att slå rekord eller bli berömd – Nej, Yrvind vill han visa oss andra att det finns alternativ till en den konventionella livsstil och den destruktiva väg samhället förespråkar. I måndags fyllde denna legend 80. Vi har pratat med födelsedagsbarnet!

Sven Yrvind är uppvuxen på Brännö med sin mamma, mormor och syster, och det var i moderns källare han senare komma att bygga båten Bris. Planen var att bygga båten i trädgården, men på grund av en ilsken stadsplanerare fick Yrvind tänka om, och kanske var det här agget mot auktoriteter fick sin början? Att bygga inomhus var dessutom bättre, om man bara bortser från den lilla detaljen att man fick gräva upp husgrunden när båten var klar...

Yrvind är den första svensk att ensam rundade Kap Horn, och tilldelades 1980 medalj av Royal Cruising Club i Storbritannien för gott sjömanskap efter att ha seglat runt Sydamerikas spets i en 5,9 meter lång båt.

En ungdomlig 80-åring

”Yrvind!” svarar Sven artigt men bestämt, när jag ringer upp för att önska grattis på födelsedagen, och fortsätter med att beklaga sig över sin hörsel som han påstår blivit sämre på gamla dagar. ”Men det gör egentligen inte så mycket, en ensamseglare behöver inte sina öron”

Ett misslyckat projekt

30 maj gav sig Yrvind iväg från Irland på vad som skulle bli ett äventyr på flera år, men redan den 40 dagar, då han nått Madeira valde Sven att avbryta projektet, skrota båten och komma hem.

”Det var ett bra koncept, en bra idé, men utförandet va inte bra nog” berättar Yrvind, ”Projektet var underfinansierat: mitt senaste bokmanus blev refuserat, och sen har det varit dåligt med föreläsningsbokningar.”

ExLex 1.0

”Sen var det egentligen ett experimentskrov, jag visste egentligen med mig att det var fel dimensionerat, men när jag väl hade börjat ville jag inte sluta. Båten blev för trång, för instabil, och lite för långsam – det tog 40 dagar från Irland till Madeira”

”Jag började skissa på den nya båten redan på väg till Porto Santo”

Gör om gör rätt

Åter i Sverige började Yrvind raskt att bygga på sin nya båt ”Båten jag konstruerar nu är 4 centimeter längre, 19 centimeter bredare, lättare, med lägre tyngdpunkt och finare form än den förra.”

Notera att vi fick ringa sent på kvällen, om dagarna är Yrvind alldeles för upptagen med att bygga sin nya båt för att hinna med frivoliteter som telefonsamtal.

Bunkring och kosthållning

Planen är att ha med sig ungefär 30 kilo mat och 60 kilo vatten ombord, en ranson som ska räcka 60 dagar. På förra resan bestod dieten av tyskt rågbröd, sardiner och hemmagjord müsli.

”Jag dricker ungefär 7 deciliter vatten per dag, men det kan vara bra att ha lite extra” resonerar Yrvind.

”När jag är hemma äter jag mer varierat, men bara en gång om dagen: vi människor är inte gjorda för en västerländsk livsstil och att äta så ofta som vi gör, det är därför vi idag har sjukdomar som diabetes typ 2. Dessutom blir varje måltid som en festmåltid när man äter mer sällan. Jag äter lunch, och jag äter långsamt: ägg, lax, ärtor, spenat, bröd och smör. Sen äter jag också frukt och en del mejeriprodukter”

Oceanernas mountainbike och nästa äventyr

Om allt går enligt plan hoppas Sven kunna sjösätta båten i augusti, för att sen påbörja nästa resa i Maj 2020.

”Den nya båten är oceanernas mountainbike – trots att den inte är så stor klarar den allt, inklusive den svåraste och kanske mest mytomspunna sträckan inom sjöfarten: att passera Kap Horn från 50° Syd i Atlanten till 50° Syd i Stilla Havet”

Yrvinds plan är att starta på Irland för att segla till Seattle via Madeira, Uruguay, Chile, Hawaii och Japan, en resa som med ExLex kommer att ta flera år.

”Kanske tar jag en paus när jag kommit till Chile, lämnar båten i en container, och flyger hem för att bygga lite på nästa båt, vi får se vad jag känner för”

Det gäller att skapa bra content

Sedan 1976 har Yrvind försörjt sig på att föreläsa och skriva böcker. Sex stycken har publicerats, däribland Med Bris mot Kap Horn: en långfärdsseglares liv och seglatser och Den unge, den gamle och havet: över Atlanten i en Vega.

”Det har varit lite dåligt med kassaflödet på det senaste, men när jag kommer hem nästa gång kommer jag att ha fantastisk material, och då ska jag ge mig ut på en propagandakampanj där jag slår ett slag för den lilla båten och ett enklare sätt att leva”

Att leva utanför lagen

Namnet ExLex är en sammanslagning av de latinska orden Ex: utanför, och Lex: lagen – likt engelskans Outlaw

”Jag ligger i ständig fight med EU, de låter mig inte certifiera min båt, då den inte klassas som säker för oceansegling - det är såklart humbug. Den är både säker och miljövänlig: jag har en åra, istället för en motor, men båten passar inte in i konsumtionssamhällets normer.”

Vad är viktigast - att konstruera eller segla?

”Att bygga och segla går hand i hand. Man kan jämföra det med att äta den maten och man lagar. Förvisso gillar jag inte att laga mat, men det känns som ett jämförbart exempel” filosoferar Yrvind.

”Jag skulle inte vilja bygga en båt som jag sen inte fick segla, och jag skulle då rakt inte vilja segla en båt som jag inte byggt”

Hur man roar sig på de sju haven

På frågan om hur han underhåller sig när han ensamseglar svarar Yrvind utan att tveka ”Det är enkelt, jag har mycket att tänka på, jag tror det är viktigt, varje människa måste ha en stor viktigt uppgift att tänka på”

”Jag ska skriva en ny bok ’den enkla båten’. Det går ju inte så bra för världen. Det går utför med miljön. Vi människor har förbrukat alldeles för mycket av jordens resurser. Jag vill visa att det enkla livet är det fina livet, något som många filosofer genom historien har framhållit före mig. Många nutidsmänniskor är också fullt medvetna om detta men det finns ett slags enkelhetens paradox...”

”Jag tror att jag har kommit på förklaringen till varför människor har så svårt att välja det enkla livet, trots allt. Det här kommer jag att berätta om i boken.” säger den 80-åriga ungdomen som vägrar sluta segla och rätta sig efter konventionen.

Vill du stötta Yrvinds äventyr? Swisha till +46 706 200 550 eller besök hans hemsida för att donera.

Översikt ExLex Minor

  • Längd:  5.80m
  • Bredd: 1.22m
  • Djupgående: 0.2m
  • Segelarea: 2x2m2 balanserade loggertsegel + ytterligare 2m2 som hissas i en toppmast eller kan användas som extrasegel.
  • Vikt: ca. 500-600kg, exklusive mat och vatten
  • Förväntad snitthastighet: 2.5 knop

Text: Hanna Ericksson & Fredrik Aurell 

Top