J70
I FOKUS J70
LITEN BÅT. MYCKET SEGLINGSGLÄDJE.
J/70 introducerades i mars förra året och har sedan dess sålts i cirka 400 exemplar runt om i världen med tonvikt på USA, England och Holland. Tio båtar har gått till Sverige så här långt och i nuläget ligger den största flottan i Stenungssund med tre båtar. Det är också här vi testseglar båten. Det är vackert men kallt vårväder och Hakefjorden bjuder på platt vatten och vindar på mellan 5 och 9m/s.
Vill du se mer bilder av båten? Klicka på översta bilden för att öppna biblioteket!
Till vår hjälp har vi Magnus Hansson. Magnus har gått den traditionella seglarskolan och gjort sina år i både Optimisten och E-jollen. Efter en kortare paus blev det kölbåtssegling för hela slanten i klasser som J24, Express och på senare år J/109, J/111 och Corby37. Sedan ett år tillbaka seglar han Melges 24 där målsättningen är att tvinga sig till att bli bättre utan bortförklarande eftersnack om väder, vind och mättal. Målsättningen är också att segla EM i Holland i år och VM i Köpenhamn 2015. Med detta i bagaget tyckte vi Magnus var rätt man att, tillsammans med oss, testsegla J/Boats nya ”baby J” speedster.
Båten ser liten ut vid bryggan men ”växer” när man kliver ombord. Hon är stabil och bjuder inte på några obehagliga överraskningar när vi riggar och ger oss iväg. Sittbrunnen är rymlig för tre personer och däcklayouten prydlig och praktisk. Mast och bom i kolfiber kommer från Seldén och övrig däcksutrustning från Harken. Vi inleder med undanvindssegling och sätter gennakern perfekt första gången. Hon planar iväg och det är läckert!
Uthalet till peket sitter på styrbord sida om ruffen, spinnakerlådan i ruffnedgången och spinnakerfallet, tillsammans med cunningham, pa masten. Trots vindbyarna känns det aldrig riktigt tungt att skota men det finns en liten winch till hjälp om det skulle bralla på ordentligt. Säkert användbar för trötta armar och för de allra yngsta ombord. Båten är lätt på rodret och aningen fallgirig med lovartslut på undanvinden. Man får känslan av att båten ”sätter sig” när man kommer upp i planing. Tittar man på akterskeppet har det mer ”rocker”, jämfört med t ex en Melges 24, vilket gör att hon inte tenderar att dyka på samma sätt.
Vi lägger vikten bak och pressar upp farten, gippar några gånger och tvingar fram en broach men det blir aldrig riktigt brutalt. Det är en lekfull, förlåtande båt med jolleegenskaper på undanvinden som lockar till bus.
Vi kommer långt på en knapp timme och bestämmer oss för att ta ner spinnakern och börja kryssa hemåt igen. Det går smidigt. Fockrullen hittar vi på ruffens akterkant. Tackline sitter till styrbord på ruffens utsida. Ett par snabba drag och vi är på väg tillbaka till hemmahamnen vid StSS:s klubbhus. På kryssen beter sig J/70 som en kölbåt skall göra och hon känns större än sina 22 fot. Magnus sitter vid rodret och sköter storskotet, Anna-Lena vagn och backstag och Philip är pitman och trimmar focken. Båten är fortfarande lätt och neutral på rodret och går rakt fram med lite lovartslut. Roderkänslan är fin med mycket bett och Magnus konstaterar att ”det skall mycket till för det här rodret att tappa fästet”. Storleken ger ett förlåtande roder, samtidigt en större handbroms, men som One Design klass gör det inte så mycket. Det är lika för alla.
"J/70 är en One Design som riktar sig till en bred målgrupp. Det är tydligt att man har lagt mycket krut på att bygga en båt som skall vara utmanande att kappsegla men samtidigt förlåtande."
TRIM
Båten som vi seglar har segel från North Sail men som köpare kan man också välja segel från Doyle, Elvstrøm, Hyde, Quantum och Ullman Sails. Samtliga segelmakare har utförliga trimguider på nätet. För att segla båten konkurrenskraftigt bör man justera vanten och hitta en bra mix mellan toppvantet och det undre vantet för att få rätt form på mast och storsegel samt lämplig kraft på förstaget. Övriga trimpunkter att experimentera med är skot, kick, ned- och uthal, vagn och akterstag. Lovartskotet kan användas som inhauler till focktrimmet.
KLASSREGLER
J/70 är en One Design som riktar sig till en bred målgrupp. Det är tydligt att man har lagt mycket krut på att bygga en båt som skall vara utmanande att kappsegla men samtidigt förlåtande. Klassreglerna skvallrar även dem om att man har haft ett högt säkerhetstänk. Man får hänga på en 2,5 hp utombordare vilket underlättar för både nöjesseglare och tävlingsarrangör. Besättningen skall, med undantag för mindre trimjusteringar och reparationer, hålla sig vid eller bakom masten under kappsegling. Två i besättningen kan ha benen utanför båten men det finns möjlighet för arrangörer att införa en regel som säger att hela besättningen skall ha benen på däck. Man får varken provocera fram rullmanövrar eller burka, inte heller hänga eller dra i vant eller mast för att påverka en manöver. Idén är inte så tokig. Seglingen blir väldigt mycket mer social och roliga när man hela tiden kan kommunicera med varandra. Regeln innebär dessutom mindre risk och blir inte heller lika fysiskt krävande.Målgrupp. Det märks tydligt att J/70 vänder sig till en bred grupp seglare. Du får en sportig båt utan att den är ”over the top”. Båten är perfekt för den som längtar efter fina seglingsupplevelser i skärgården eller vill köra fleet- och matchracing med kompisarna i klubben. Man kan utan tvekan ta med sig ungarna, en sportig mor- och farförälder samt mindre erfarna seglare och ha riktigt kul tillsammans. Båten är lätt att lasta och traila vilket är ett köpkriterier för många idag.
SAMMANFATTNINGSVIS
J/70 testades i härligt vårväder, platt vatten och lätt vind med byar upp till 9m/s. Högsta båtfart låg kring 12 knop. Det finns mycket för besättningen att göra ombord och bestämmer man sig för att börja jaga hundradelar blir den riktigt utmanande och kul som kappseglingsbåt. Båten inger en känsla av att vara välgjord och ger inte ifrån sig några konstiga ljud under vår seglats. Enda ”nackdelen” är kanske priset men med en starkt växande klass kan man säkert räkna med ett bra andrahandsvärde.
J/Boats marknadsför sin nya 22-fotare som kul, snabb och stabil att segla och testpatrullen är enig om att de har slagit huvudet på spiken. Efter ett par timmar på sjön och en värmande kopp kaffe på Mc Donalds konstaterar vi att J/70 är jämförbar med en liten sportig bil. Inte en GT3. Inte heller en GT2. Det är en Porche 911 Carerra. Den går fort och ger dig en racigkänsla men det finns fortfarande utrymme för att göra misstag utan att den straffar dig allt för hårt. En båt som kan erbjuda mycket seglingsglädje till många.