En extraordinär Jeanneau: Sun Fast 3300

Den hade varit ännu bättre om inte Jeanneau envisats med att anpassa den, och offrat absolut prestanda, för att göra den konkurrenskraftig i handikappracing - men visst är hon något utöver det vanliga! 

Kravspec:en var en båt som ska funka för det mesta: solo och duotransater, shart handed och med full besättning, offshore som inshore – det enda Sun Fast 3300 inte riktigt lämpar sig för är cruising.

Designen står duon Andrieu, som ritade föregående Sun Fast och är specialist på IRC, och Guillaume Verdier, en av de mest framgångsrika konstruktörerna när det kommer till absolut prestanda.  

Resultatet är en såklart en kompromiss mellan ren prestanda och IRC-prestanda, vilket kan tyckas lite synd och båten är inte foilande, förmodligen för att den ska kunna tävla om att bli OS-båt för Paris 2024. 

Det till trots så har SF 3300 en del intressanta designfeatures som det tvådelade skrovet där den främre och den aktre delen bildare en dubbelkonkav något vi ofta ser på större båtar, men som inte funnits på båtar av denna storlek. Syftet är att anpassa skrovet till vågornas form och på så sätt bättre distribuera trycket dynamiskt för att skapa mer flytkraft och mindre våtyta.

Den andra riktigt intressanta nyheten återfinns i riggen där genuans skotskenor ligger på tvärsen istället för längsmed som är brukligt.

Mycket annat känner vi igen, även om det är mycket som är progressivt, likt den voluminösa fören och de två djupa rodren. Båten har en köl utan bulb, och även om den troligen skulle vara lättare och snabbare med torpedköl har man nu ett lågt IRC-tal på ca 1.055

Översikt

  • Längd: 9,99 m
  • Bredd: 3,40 m
  • Djupgående: 1,95 m
  • Deplacement: 3500 kg
  • Segelarea kryss: 60 m²
  • Segelarea undanvind (symmetrisk spi.): 128 m²
  • Motor: 15 CV / 15 hk;
  • Vatten: 100 L
  • Bränsle 50 L

Priset tros landa på €100,000-€110,000 ex moms och segel. 

Top