Airseas installerar första automatiserade kiten på ett kommersiellt fartyg

Franska Airseas har för första gången installerat sin automatiserade kite Seawing på ett kommersiellt fartyg. Installationen markerar en viktig milstolpe i utvecklingen mot minskade utsläppen från sjöfart genom att utnyttja vindkraft.

Seawing-systemet installerades på Ro-Ro-fartyget Ville de Bordeaux, chartrat av Airbus, som ägs och drivs av Louis Dreyfus Armateurs. Fartyget, som transporterar stora flygplanskomponenter mellan Frankrike och USA, kommer att testsegla den 500 kvadratmeter stora Seawing-kiten på sina resor över Atlanten från och med januari 2022. Därefter, om allt faller väl ut, kommer man köra "full drift" vilket innebär hisnande 1000 kvadratmeter kite på en höjd av 300 meter.

Illustration: Airseas

Enligt gänget bakom Seawing aktiveras systemet med en knapptryckning. Vidare är det tack vare automationsteknik från flygsektorn (grundarna bakom Airseas kommer från Airbus) 100% automatiserat. Kiten justerar automatiskt sin position beroende på vindens riktning och hastighet, samt fartygets hastighet och rutt, vilket optimerar prestandan och minskar belastningen på motorn. Airseas uppskattar att Seawing-systemet kommer att möjliggöra en genomsnittlig minskning av växthusgaser med 20%.

Airseas tror att Seawing kommer bli det mest konkurrenskraftiga framdrivningssystemet för sjöfart baserat på förnybar energi och man hoppas kunna implementera det på 10% av den globala sjöfartsflottan under det kommande decenniet.

Mer information hittar du på www.airseas.com.

Installation av kiten Seawing:

Presentation av Airseas:

Kort introduktion till hur Seawing är tänkt att fungera:

Top