HAVSÖRNEN GÖR COMEBACK I CANNES - FÖRSTE ÄGARENS SONSON MED OMBORD

Havsörnen är tillbaka i regattan i Cannes. Hon är en av svensk seglings största ikoner. För 80 år sedan vann Sven Salén första Gotland Runt i kappseglingens Bermudaklass med Havsörnen.

Havsörnen hette från början Citona och ägdes av Holger Nilsson. Han var god vän med Sven Salén som fick låna båten. Holger Nilssons sonson Gustaf Holgersson var gäst ombord när Havsörnen seglade hem en fjärdeplacering under onsdagens vindfattiga race för klassikerna i Cannes.

-Havsörnen har genomgått en fantastiskt varsam och fin renovering och är nu i stort sett återställd till sitt ursprungsskick, berättar Gustaf Holgersson.

-År 1937 skälldes Havsörnen för den fulaste och klumpigaste båt man sett. Dagens publik tycker precis tvärtom. Det är många som säger att hon är den vackraste båten av alla, konstaterar en belåten Gustaf Holgersson.

Båten bytte ägare för halvtannat år sedan och det är nu Caroline Fabré. Hemmahamn är liksom tidigare Saint-Tropez

Efter tre race i Cannes Regates Royales ligger Havsörnen fyra och svenska Enterprise sexa. Det innebär en ordentlig upphämtning efter det andra racet där Enterprise som är en hårdvindsbåt blev tia i de lätta vindarna.

I torsdagens race gick det bättre och Enterprise blev fyra

-Vi är idag glada för den vind som bröt igenom. Det var lite högre temperatur i luften och termiken kom, med upp till 12 knops vind, berättar Christian Schrijver på Enterprise

-Med start för babord vid pinnen så kom vi iväg rent med vind på tre sekundmeter som byggde upp till fyra i första kryssen. Bra fart och vi rundade som trea i fältet och på de två varven höll vi en fjärde plats i korrigerad tid, fortsätter Christian.

I torsdagens race kolliderade tre båtar Skylark, Blitzen och Panerais ”flaggskepp” Eilean, som fick ett brott på mesanbommen. Alla tre bröt kappseglingen.

Klassen leds av Rowdy som alltid går bra i lätta vindar. Svenskbyggda Circe ligger på trettonde plats.

Det finns som vanligt ingen information om vad placeringarna innebär totalt i klassen vintage (båtar byggda 1950 och tidigare) i Panerai Classic Yacht Challenge, en cup som omfattar fyra regattor. Gaffelriggade båtarna och båtar över respektive under 15 meter seglar i Cannes i egna klasser och man kan därför inte jämföra resultaten för exempelvis ledande Rowdy i Vintage Marconi och gaffelriggade Chinook trea i Vintage gaffel, två båtar som är snarlika.

TEXT OLLE APPELBERG

FOTO GUSTAF HOLGERSSON OCH GUIDO CANTINI

Top